img_20200404_170247-02

Ada Cioba: bijuteria și creativitatea fără limite

Ada Cioba este designer de bijuterii, iar creațiile ei sunt meșteșugite în întregime manual, cu deosebită grijă, folosind scule și tehnici tradiționale. Ada îmbină elemente ale bijuteriei contemporane cu texturi organice și minimalism, astfel că fiecare piesă are o poveste proprie. 

„Mă inspiră tot ceea ce mă înconjoară, de la texturile întâlnite în natură la muzică, la propriile trăiri, dar ceea ce mă fascinează cel mai mult este metalul, formele și culorile sale.”

Povestește-ne puțin despre parcursul tău, ce ai mai făcut, cum ai ajuns la artă, ce te definește ca artistă.

Am făcut de toate de-a lungul vieții mele. Am fost mereu o fire curioasă și, astfel, am vrut să încerc cât mai multe domenii, deși am descoperit că cele creative îmi sunt pe plac. Am încercat fotografie, decorațiuni interioare și am cochetat cu designul vestimentar, dar am fost atrasă întotdeauna de bijuterie. Cred că ceea ce mă definește și ca om, și ca artist este nonconformismul; mi-a plăcut mereu să fac lucrurile în felul meu și asta se poate vedea și în creațiile mele.

Când a început totul?

Uitându-mă în urmă, îmi dau seama că am făcut bijuterii dintotdeauna, dar, bineînțeles, într-un mod mult mai pueril. Totul a început în urmă cu 5 ani, când un prieten bun a venit cu ideea de a-i propune unui bijutier să mă ia ucenic. A fost de acord și astfel am învățat tot ceea ce știu acum.

Ce îți dă energie în ceea ce faci?

Cred că faptul că niciun proiect nu e la fel, că fiecare e o provocare și, în acest domeniu, creativitatea nu are limite. De asemenea, fericirea oamenilor, în momentul în care primesc bijuteria visată, e neprețuită.

Ce te inspiră?

Tot ceea ce mă înconjoară, de la texturile întâlnite în natură la muzică, la propriile trăiri, dar ceea ce mă fascinează cel mai mult este metalul, formele și culorile sale. Iar, cu timpul, devine din ce în ce mai fascinant, pe măsură ce ajung să-l cunosc din ce în ce mai bine.

Care e conceptul artistic și procesul de creație?

Asta cred că depinde de proiectul pe care îl am. De cele mai multe ori, deși am un plan inițial, ajung să fac ceva foarte diferit și tocmai asta mi se pare frumos. Fac schițe doar în momentul în care lucrez la comandă. În acest caz, încerc să discut cât de mult cu clientul, pentru a înțelege ce își dorește și pentru a crea, împreună, o poveste pentru bijuteria dorită.

Încep prin a pune la locul lor toate sculele și a face ordine în atelier, indiferent de momentul în care încep să lucrez la fiecare piesă. 

De unde pasiunea pentru bijuterii?

Mi-au plăcut bijuteriile întotdeauna și, mai mult, mi-a plăcut să le fac. Am început cu pene, împletituri și înșirat mărgele. Era un proces meditativ, făceam asta ore în șir.

Îmi amintesc și acum momentul în care părinții m-au lăsat să-mi aleg prima bijuterie. Aveam 12 ani și am ales un inel imens, din argint, pe care l-am purtat ani la rând. Ulterior s-a uzat și am ales să îl transform pentru a-mi face altceva nou. Astfel, mi se pare că i-am oferit o viață nouă.

Unde găsim creațiile tale?

În momentul de față, cel mai mult folosesc Instagram și Facebook, iar site-ul propriu e în lucru. Câteva piese sunt expuse în Cărturești, la MBQ și la Jujube Atelier, în Sibiu.

Cum a schimbat pandemia munca ta?

Sinceră să fiu, nu s-a schimbat deloc. Am avut doar mai mult timp de petrecut la atelier și în care m-am concentrat doar pe asta. Altfel, îmi place să mă implic în proiecte din diverse domenii. 

Ce căi de adaptare ai găsit?

Nu am avut de schimbat foarte multe și nici nu m-am simțit afectată de pandemie din acest punct de vedere. Partea care mi-a lipsit a fost participarea la târguri, interacțiunea cu clienții, socializarea.

Care sunt cele mai mari provocări cu care te confrunți ca artist în România? Cum s-au transformat ele ca urmare a pandemiei?

Mereu am luat provocările ca pe ceva pozitiv, ca pe un pas înainte.  Acum câțiva ani, mult mai puțină lume înțelegea diferența dintre un produs lucrat manual și un produs în serie. Mă bucur enorm că acest domeniu devine din ce în ce mai căutat și că produsele handmade sunt apreciate la adevărata lor valoare. Nu cred că s-a schimbat nimic în urma pandemiei din acest punct de vedere. Cred doar că oamenii au avut mai mult timp la dispoziție să descopere ceea ce le place, să afle mai multe despre ei și despre ceea ce-i înconjoară.

Ce ai învățat în pandemie?

Mereu învăț lucruri noi, fiecare piesă e o provocare. Aș spune că m-am gândit mai mult la sănătate și am început să port mască și atunci când lucrez, deși n-o făceam înainte, mi-am dat seama în anumite momente din procesul de creație e necesară. 

Care e viitorul artistului în România în contextul crizei provocate de covid-19?

Să sperăm că arta nu va fi mai afectată decât a fost deja și că va continua să fie apreciată așa cum merită.

Povestește-ne despre un brand românesc pe care îl îndrăgești.

Dacă ar fi să aleg un brand care e aproape de sufletul meu, ar fi Aliane. Ceea ce creează Matei mi se pare absolut fascinant, sunt niște piese mai mult decât unicat și concepte pe care nu le-am mai întâlnit până acum. Felul în care lucrează cu pielea este cel puțin de admirat. Sper că voi avea ocazia să-l văd lucrând cândva sau chiar să colaborăm. Sunt sigură că ar ieși ceva deosebit.

Pe Ada o găsiți pe Facebook și Instagram precum și pe rafturile Cărturești Modul, în București.





There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.