FB_IMG_1589722798613 (1)

Bistro La Noi | Iași | Carmen Manea: Eu, jumătatea feminina a acestei afaceri, am plecat la drum cu zero experiență

Iașiul se dezvoltă din ce în ce mai frumos în privința antreprenoriatului local, autentic, cu gust și cu inițiative care schimbă lumea din jur. O inițiativă locală gustoasă, învăluită în arome de cafea de specialitate vine de la Bistro La Noi, unde cei doi tineri, Carmen și Emi, aduc mai aproape ideea de ospitalitate ieșeană. După ce au lansat Școala Moldovenească de Cafea (cursuri de barista), s-au gândit că n-ar strica să existe un loc în care să te simți bine, care să amintească de întâlnirile și degustările din zona Sărăriei, nu departe de Bojdeuca lui Creangă. Au ajuns, așadar, în centrul orașului, chiar pe Bulevard, unde organizează seri cu muzică, tapas, vin și cafea, pe care nu ai cum să le uiți.

Carmen Manea face cafea, PR pentru bistro, uneori chiar și amenajarea cafenelei-bistro. Tot acolo își are biroul, în care, cu o cafea alături, caută idei și inițiative pentru a crește și a dezvolta educația gustului pentru cafea. 

Cum a început pasiunea pentru cafea?

Cafeaua a fost adusă la noi în familie de Emanuel, care, cu mai bine de 10 ani în urmă făcea voluntariat pentru SCA (Asociația Cafelei de Specialitate). Apoi a deschis o prăjitorie de cafea, prima la scară mică din Iași, adică una care să ofere șansa clientului băutor de cafea să vadă cum arată un prăjitor de boabe și cum funcționează el. Apoi am dat drumul cursurilor la Școala Moldovenească de Cafea, proiect care aproape un an de zile a școlit câteva zeci de pasionați. Și de aici a pornit totul. Așa am prins curaj să deschidem noi o cafenea care să ne reprezinte. 

Care a fost cel mai frumos lucru în acest parcurs?

Procesul de învățare. Foarte frumos și foarte satisfăcător. Eu, jumătatea feminină a acestei afaceri, am plecat la drum cu zero experiență. Iar locul ăsta a fost terenul meu de joacă și de învățare. 

Ce a fost cel mai greu?

Acceptarea faptului că lucrurile se schimbă mereu și cu viteză foarte mare. Oscilațiile cu personalul au fost cele mai solicitante episoade, până când ne-am relaxat și am înțeles că e firesc. 

Când te-ai considerat pentru prima dată antreprenor? 

Când am început să fac calcule pe bune. Când am înțeles că avem de plătit salarii, facturi și taxe, care nu pot aștepta nici o clipă. Atunci am făcut pasul dinspre visător spre antreprenor. 

Cum se vede clientul din banca antreprenorului?

Poate una dintre cele mai importante piese de pe tabla de șah, clientul. Ne arată că avem de îmbunătățit ceva, ne învață să mărim sau să micșorăm viteza, ne aduce concurența în față, ne ajută să ne dezvoltăm. Clientul ne ajută să păstrăm legătura cu realitatea, căci nu mereu ceea ce ne place nouă place tuturor. 

În această perioadă, clientul este cel care ne învață să păstrăm la îndemână exact esențialul. 

Ce te ajută cel mai mult la promovare? 

Ca instrumente, folosim canalele de comunicare pe care le avem la îndemână, adică principalele rețele de socializare, și prezentăm mici detalii din viața de zi cu zi a bistroului. Ce gătim, ce băuturi preparăm, cum arată locul unde te așteptăm să vii și chipurile prietenoase care te așteaptă aici. 

Ne ajută autenticitatea, faptul că ne dezvăluim așa cum suntem și pare-se că atragem oamenii care empatizează cu noi. 

Cum susțineți, la rândul vostru, producătorii locali?

Îi susținem promovându-i și folosindu-le produsele. Consumăm în bar miere făcută în Iași, în bucătărie, acum cu venirea căldurii, vom putea folosi verdeață și legume de sezon de la prietenii noștri care sunt agricultori locali. Cafeaua este prăjită local tot de-ai noștri. Ne susținem reciproc și ne promovăm. Creșterea e organică, clienții noi vin cu mai multă încredere și cu satisfacția că la rândul lor ajută. 

Unde te vezi peste 10 ani cu afacerea? 

La cum au evoluat lucrurile, e greu să știm unde vom fi peste un an. Sperăm noi să fim și atunci, peste atâta timp, devotați acelorași principii sănătoase, să rămânem onești, și să avem în continuare oameni buni în jurul nostru. 

Care este cea mai cerută cafea la voi?

Cappuccino, fără doar și poate. I s-a dus vorba că e foarte bun și este câștigător detașat la această categorie, cu un avans de câteva sute de puncte lunar 🙂 

Ce spun turiștii când ajung la voi?

Oamenii care ajung aici, turiști români sau străini, sunt încântați de designul locului. Sunt atrași de căldura pe care bistroul o emană și deseori îl compară cu alte mici locuri din Franța, Israel, de pe o coastă a Mediteranei, ori poate cu un jazz pub de prin Berlin. Apoi, când servirea și produsele se aliniază cu restul, reacțiile sunt cele mai plăcute. Ne bucură tare când turiștii revin zile la rând pentru cafea sau ceva de ronțăit, asta ne dă de înțeles că facem bine ceea ce facem. 



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.