propunere-scris-2-light

20 de minute de lectură pe zi fac minuni pentru copii

✨ Începând cu 20 octombrie, Cărturești iese din librărie și lansează o campanie de încurajare a lecturii în familie prin spoturi radio și vizualuri în centrele comerciale care găzduiesc librăriile Cărturești.

Identitatea vizuală a campaniei este semnată de Georgiana Chițac.

Cum să crești un cititor
– Mic ghid pentru părinți

Împrietenește-l pe cel mic cu lectura din primul an de viață. Psihologii recomandă să li se citească copiilor încă de la vârsta de 6 luni. Citește-i zilnic și lasă-l să te observe și pe tine în timp ce citești, indiferent de suportul folosit: ziare, cărți, reviste etc. Copiii care își văd părinții citind au mai multe șanse să devină ei înșiși cititori.

Expunerea la cuvântul scris și vorbit, în mod constant, din copilărie până în adolescență, influențează succesul viitor al copilului. Un bun cititor și povestitor are mai multe șanse să realizeze proiectele propuse.

Copiii au nevoie de conținut adecvat vârstei. Ai răbdare și nu îl grăbi pe cel mic peste stadiul lui de dezvoltare. Baby steps! 🙂

Poeziile, cărțile cu rime sunt moduri excelente de a-i familiariza pe cei mici cu sunetele și limbajul și de a-i stimula să își exerseze memoria.

Creează rutine prin care cel mic să interacționeze cu cărțile, chiar daca nu știe încă să citească. Explică-i că lectura este o modalitate de a descoperi lumi noi și prieteni minunați. Inserează cititul în jocurile alese. De exemplu, daca cel mic se joacă cu un trenuleț, unul dintre personajele care așteaptă în gară poate să citească o carte până sosește trenul. De asemenea, copiii care se prefac că citesc când sunt mici și se joacă de-a cititul au mai multe șanse să devina cititori pasionați mai tarziu.

Implică-l pe cel mic în mici activități legate de lectură! Faceți o carte împreună în care să folosiți desene create de el, obiecte decupate din ziare și din reviste, stickere.

Găsiți împreună câte un nume personajelor din cărțile bazate doar pe ilustrație. Copiii se conectează astfel mai ușor la acțiunea cărții.

Petrece timp cu cel mic în biblioteci și librării. Lasă-l să își aleagă singur cărțile. 📚

Nu-l forța pe cel mic să învețe să citească, dar inspiră-i dragoste și atenție pentru cărți și pentru povești. Nu ajută pe nimeni dacă cel mic este presat să citească când nu este încă pregătit și pot exista multe contrareacții dacă nu procedăm cu atenție.

Dacă cei mici iubesc jocurile video sau să se uite la TV, conectează aceste experiențe vizuale cu actul lecturii. 🎮
De exemplu, dupa ce vizionează un program despre animale, citește-le o carte care să le aducă informații în plus despre acest subiect. Iar după o repriză de jocuri video, le poți citi o carte cu temă similară, dar care să pună mai bine în valoare tema jocurilor.

Când îi citești celui mic și îl implici în poveste poți obține mai mult decât te aștepți. Lectura îl liniștește înainte de culcare și îi îmbunătățește abilitățile verbale, dar, în plus, îi poate dezvolta empatia și capacitatea de a lua decizii. Dintr-o perspectivă neuroștiințifică, în fiecare noapte majoritatea părinților pierd o oportunitate incredibilă de a folosi conflictele imaginate din povești ca o practică pentru viața de zi cu zi. Chiar daca majoritatea textelor destinate copiilor nu detaliază stările personajelor și motivațiile lor, poți lucra împreună cu cel mic la dezvoltarea empatiei prin întrebări și conversații pe tema cărții citite.

Folosește tehnica pauzelor și a schimbului de rol: când acțiunea ajunge într-un punct culminant – de exemplu, când două personaje intră în conflict – închide cartea. Întreabă-l pe cel mic ce ar face dacă ar fi în locul personajului. Puteți face brainstorming împreună și apoi deschideți din nou cartea să vedeți traseul propus de autor. (exemplu foto din cartea Puii de bufnița). Puiul se trezește singur în cuib și vede că mama lui a dispărut. Ce ai face în locul lui? Chiar și pentru o carte citită de zeci de ori, cel mic poate veni cu un alt mod de a reacționa și cu o altă decizie de fiecare dată. Cercetările arată că învățarea profundă are loc în timpul procesului de reflecție. Cea mai importantă parte a cititului se întâmplă după ce pui jos cartea. Valoarea poveștii stă în modul în care este filtrat mental conținutul – gândurile care confrunta presupunerile lor. Erin Clabough, specialist în neuroștiințe care a studiat tehnici de dezvoltare prin lectură a empatiei intelectuale și emoționale la copii, ne arată că dacă luăm o decizie cu privire la ceva, ne amintim mai bine acel subiect. Creierul devine mai bun pe măsură ce exersează, iar procesul de reflecție permite copilului să practice în mod activ luarea deciziilor în loc să asculte pasiv cum i se citește cartea. Clabough recomandă exersarea împreună cu cel mic a pauzelor de reflecție și a schimburilor de rol cu personajele.

Să folosim ca exemplu cartea Pete the cat – I Love my White Shoes (foto din carte). Când Pete calcă din greșeală cu tenișii săi albi în grămada de căpșuni, este momentul optim să folosim tehnica reflecției recomandată de Clabough. Poți închide cartea și întreba: Ce crezi că va face Pete? Ce ai face dacă ai păți tu asta? Apoi dă pagina și confruntă reacția lui Pete cu cea imaginată de cel mic. Pete nu plânge, ci devine mândru de tenișii săi roșii. Transformă o carte obișnuită într-o aventură aleasă pentru cel mic, astfel încât conflictul din carte să semene cu un conflict din viața reală. A citi cărți pur și simplu, fără pauze de reflecție, este doar o vizionare pasivă, în care altcineva ia deciziile. Adevărata magie se întâmplă în capul nostru doar atunci când încercăm să trăim viața altcuiva.

Continuă să îi citești celui mic și după ce învață să citească.
Parinții se plâng adesea că cei mici au învățat să citească, dar nu sunt interesați să o facă. Majoritatea copiilor trec prin această etapă și au nevoie de sprijinul părinților. Problema celor mici este că pot citi cărți scrise în limbaj simplu, dar imaginația lor are nevoie de intrigi și personaje mai complexe. Pentru un novice într-ale cititului, cărțile cu conținut complex și multe cuvinte noi sunt o provocare care îl descurajează. Efortul de a citi îl distrage de la poveste. Soluția? Copilul are nevoie să i se citească și în această perioadă, pentru a i se păstra fascinația pentru carte. Aceasta îl va ajuta să devină în timp un cititor pasionat.

Ajută-l să își îmbunătățească capacitatea de a citi alternând paginile de citit cu voce tare împreună cu el.
Obiectivul este să îi păstrezi interesul pentru poveste, făcând intriga să avanseze. Încearcă acest exercițiu doar perioade limitate de timp, altfel devine obositor pentru cel mic. Nu fi prea drastic în a impune participarea micului cititor (poate citi și o pagină din patru, astfel încât să se bucure de experiența lecturii și să nu se simtă copleșit de ea).



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.