artizanii-olfactivi_blog

Cu Artizanii Olfactivi despre experiențe senzoriale și arta parfumeriei

Dacă s-a întâmplat să vizitați Cărturești Verona într-una din zilele în care Artizanii Olfactivi își desfășurau atelierul parfumat, ați simțit cu siguranță ceva diferit în aer. Note de trandafir, piper roz, vanilie sau iasomie ajungeau printre rafturi gâdilând nasuri curioase și completând parfumul obișnuit ai librăriei. În spatele workshopurilor dedicate parfumului, istoriei sale fascinante și fabuloșilor săi creatori, se află Alexandra Moraru și Valentina Băințan, care ne povestesc mai jos cum au ajuns să organizeze aceste experimente senzoriale pentru pasionații de parfumuri de nișă.

Cum a pornit proiectul vostru?

Alexandra: Cumva acest proiect s-a născut datorită Valentinei. Eu și Valentina ne-am cunoscut pentru că ea își dorea să facă un proiect de emisiune dedicat parfumurilor de nișă. Am și filmat o ediție pilot a acelui proiect. La scurt timp lucrurile au luat o altă turnură… o prietenă de-ale Valentinei care organiza evenimente private pe tema degustărilor și a experimentărilor senzoriale ne-a sugerat să facem o întâlnire cu publicul. Practic, de acolo a pornit totul. Nu aveam încă numele de Artizanii Olfactivi, nu aveam bine definit conceptul, așa cum suntem acum, dar mi-am dat seama atunci că îmi place tare mult, pentru că de fapt era un vis nerostit de-ale mele… acela de a spune povești în fața unui public!

Nu povestesc des asta, dar adesea visam cu ochii deschiși despre cum mi-ar plăcea să fie viitorul, peste ani și ani. Nu știu de ce, dar mă întrebam despre cum aș vrea să fiu la bătrânețe. Cu părul gri,  undeva într-o mansardă frumos amenajată, înconjurată de rafturi pline de cărți, perne confortabile, un grup de oameni servind ceai, iar eu povestind acestui auditoriu despre lucuri frumoase. 

Valentina: Și aș mai completa cuvintele frumoase ale Alexandrei spunând că proiectul nostru s-a născut și din multă multă pasiune: a mea pentru misterul ce plutește în jurul creării parfumurilor de nișă, și a Alexandrei pentru întreaga istorie ce stă în spatele acestei fascinante arte creative.

Amândouă ne-am întâlnit în momentul potrivit, aș putea spune, pentru că de atunci proiectul nostru a crescut și s-a dezvoltat extrem de frumos, iar aici aș sublinia faptul că această dezvoltare se datorează în mare parte și vouă, oamenilor minunați de la Cărturești, care ați crezut în Artizanii Olfactivi, și ne-ați dat ocazia să arătăm publicului cât este de frumoasă această lume a creațiilor olfactive. Pentru că aici nu este vorba doar de simțuri, ci și de o întreagă istorie incredibilă, ce își întinde evoluția pe o perioadă de câteva secole.

Ați venit spre parfumuri din domenii diferite. Ce v-a atras în lumea asta?

Alexandra: Eu am studiat jurnalismul, dar din 2011, timp de nouă ani, am lucrat într-o parfumerie de nișă, MADISON. De fapt prima parfumerie de nișă din România și cea mai deosebită. Și locul în care am descoperit cu adevărat acest univers, pentru că am avut prilejul să întâlnesc mulți parfumieri, pe cei mai importanți. Am avut parte de multe training-uri și întâlniri memorabile care m-au motivat să caut eu însămi răspunsuri la toate întrebările care se nășteau în mintea mea în urma interacțiunii zilnice cu parfumeria de nișă.

Mă fascinează istoria acestui domeniu, toate studiile și descoperirile care au adus, pas cu pas, inovație și datorită cărora astăzi ne putem răsfăța simțurile în infinite moduri.  Dar mai presus de toate mă fascinează măiestria artiștilor care fac magie în parfumerie.  Nu oricine poate să devină maestru parfumier. Nu orice parfum fascinează olfactiv.  Parfumeria este o artă care orchestrează elementele palpabile (provenite din natură) cu cele intangibile (emoțiile și amintirile).

Valentina: Eu am studiat timp de 25 de ani pianul. Sunt absolventă a Universității Naționale de Muzică din București, iar anul 2002 a însemnat pentru mine o schimbare totală de perspectivă. Proaspăt înființatul TVR Cultural avea nevoie de personal de specialitate, pentru că programele sale începeau să prindă contur, fiind extrem de bine gândite de Directorul canalului, Daniela Zeca-Buzura. Așa că, în Redacția de muzică clasică, deși existau deja de mulți ani în TVR profesioniști în domeniu, absolvenți de Conservator, era nevoie de oameni noi, care să asigure continuitatea fluxului amplu și aglomerat de evenimente culturale și muzicale ce aveau loc atât în București cât și în țară. Așadar șansa mi-a surâs, am trecut pragul lumii fascinante a televiziunii, am învățat enorm și de atunci mă ocup de cele mai importante evenimente muzicale ale Bucureștiului.

Despre parfumeria de nișă mi-a vorbit acum mai bine de 10 ani minunata mea prietenă, dansatoare de dans baroc, Mary Collins. Ea este cea care mi-a deschis ochii spre acest univers. Treptat am început să mă documentez și am ajuns să descopăr istorii incredibile despre parfumuri, povești extraordinare ce m-au sedus iremediabil. 

Cum ați creiona portretul celor interesați de parfumuri în România?

Alexandra: Văzuți prin prisma seminariilor Artizanii Olfactivi și cumulat cu experiența mea din parfumerie, nu este realistic să vorbim despre astfel de portrete. Fiecare individ e unic. Iar atunci când vorbesc cu oamenii despre parfumuri, când ei își caută un parfum, alegerile sunt personale. Chiar dacă trei oameni aleg același profil olfactiv, să zicem “parfumul proaspăt”, vom constata că pot fi enorme diferențe între preferințe. Pentru cineva, ”proaspăt” este mirosul de citrice, efervescent și luminos. Pentru altcineva, ”proaspăt” miroase a pădure, a iarbă proaspăt tăiată și a ceai verde, mentă, iar pentru o a treia persoană, “proaspăt” se poate referi la lucruri precum mirosul de ploaie, de briză a mării. Sunt trei definiții diferite pentru senzația de prospețime pe care oamenii interesați de parfumuri le pot enunța. Și sunt perfect valabile toate. 

Ce se întâmplă în timpul unui workshop Artizanii Olfactivi?

Valentina: Fiecare workshop este extrem de bine gândit și construit.

Iar rețeta ar fi aceasta: suport de curs, seminarul într-un format power-point atractiv, parfumuri diverse și incitante, ingrediente inedite, momente de degustare a unor surprize culinare, Alexandra cea mereu bine documentată, surâzătoare și inventivă și apoi eu, personajul din culise, ce asigură selecția sau crearea anumitor materiale video pentru fiecare seminar în parte. Și ah, era cât pe ce să uit: ar mai fi ciocolata de casă pe care o pregătesc cu o seară înainte, adăugând mereu câte un ingredient nou, astfel încât să reușim să surprindem simțul gustativ al tuturor participanților la seminar.

Publicul nostru este minunat de fiecare dată, interacțiunea fiind cuvântul cheie al întâlnirilor noastre parfumate. Alexandra este îndrăgostită de poveștile olfactive, iar acest lucru se simte de la primele minute ale seminarului. Felul ei de a povesti este cald și pasionat, iar publicul se lasă imediat purtat prin întreaga istorie a lumii olfactive, cele trei ore de seminar trecând aproape pe nesimțite.

Aveți câteva secrete despre parfumuri pe care le puteți împărtăși cu cititorii?

Valentina: Da, dar nu le putem dezvălui. J Însă în cadrul seminariilor noastre, curioșii vor afla mereu informații inedite, pentru că Alexandra știe o mulțime de lucruri mai puțin cunoscute despre parfumuri și implicit despre istoria lor.

Ce cărți le-ați recomanda celor interesați de lumea parfumurilor?

Alexandra: O carte interesantă, despre povești ale marilor case de parfumuri precum Dior sau Carven, este Parfumuri de legendă, de Anne Davis și Bertrand Meyer-Stabley, din colecția Savoir-vivre la Baroque Books & Arts. Apoi, o altă carte de mare importanță și complexitate, din care afli enorm de multe lucruri despre parfumuri, despre ingrediente, istorie și despre cele mai importante parfumuri care au modelat istoria parfumeriei, explicate pe decenii, este cartea The Essence of Perfume, scrisă de maestrul parfumier Roja Dove.

Valentina: Iar pe partea de beletristică, eu aș mai adăuga minunata poveste scrisă de Care Santos, Poftă de ciocolată.  

Ce esențe ați combina pentru a obține parfumul Cărturești?

Alexandra: Miros de cărți prinse în coperți de piele. Miros de lemn, al podelelor lăcuite.  Miros de lemn de mansardă.  Practic, mirosul de piele e un acord olfactiv, un amestec de ingredient care să redea senzația că mirosim o mănușă din piele fină, sau o curea din piele dură. Ca esențe aș numi labdanum, ambră, lemn de santal, cedru, un strop de vanilie. Aceste ingrediente mă fac să ma gândesc la Cărturești Verona.

Dar, sincer vorbind, cred că brandul BYREDO PARIS a făcut o treabă excelentă prin parfumul BIBLIOTHEQUE.  Acolo se regăsesc multe note calde, lemnoase, care în mintea mea rezonează cu identitatea Cărturești. Evident, pentru că e vorba de o bibliotecă mai specială, un loc de lectură imaginat de BYREDO, cu scaune din piele și lemn, cu rafturi pe care sunt așezate cu grijă cărti alese. Ingrediente precum boabe de Tonka, vanilie, piele, patchouli, prune, dar și note florale precum bujor și violete. Un contrast între lemnos și un floral discret.  Un spațiu care oferă comoditate, intimitate, confort.

Valentina: Hmmm….parfumul Cărturești…dificilă întrebare pentru mine.

Păi, pentru Cărturești Verona, m-aș gândi așa: aș lua câteva picături de vanilie, le-aș combina cu puțin ulei de bergamotă, apoi m-aș juca cu câteva esențe florale – iar de aici cred că parfumul ar trebui diferențiat în funcție de secțiunile din librările: cum jos la parter aveți zona de produse culinare și cărți, cred că aș adăuga ingredientelor de mai sus și puține note condimentate. Apoi, la mezanin, cred că aș merge pe varianta Alexandrei – cu acel minunat BIBLIOTHEQUE care pe mine m-a vrăjit atunci când Alexandra mi l-a prezentat. Apoi, la etaj, alături de cărți, mai stau și diferite produse dedicate ritualurilor de consum al celor mai speciale ceaiuri, așa că puține note de trandafir cred că s-ar armoniza perfect cu acest spațiu. Iar la mansardă, cred că ar predomina notele dulci și jucăușe, pentru că aici este zona dedicată copiilor. Și ce miros ar fi mai potrivit dacă nu cel de portocale, scorțișoară și ciocolată?

Ah, și uite cum parfumul Cărturești s-a transformat în PARFUMURILE Cărturești.

Ce branduri românești vă plac?

Alexandra: Mie îmi place mult ceramica de la Victoria Finală și DeCeramica.

Valentina: Eu sunt mare fan al creațiilor Ana Wagner,dar și al brandului ElzaBijuterii rupte din ii al Elzei Ilina.

Ce ați învățat în perioada asta atât de complicată pentru proiectele bazate de întâlnirile dintre oameni?

Alexandra: În perioada aceasta am organizat două întâlniri LIVE pe facebook. Și deși am ezitat multă vreme să intru în zona de online, eu, în mod special, pentru că Valentina făcea mereu sugestii în această directive, mi-am dat seama că îmi place. Evident că nu se compară modelul de comunicare și interacțiunea directă cu parfumurile în sine. Pentru noi aceasta a fost o mică piedică și practic am luat o pauză lungă de la organizarea seminariilor. Însă creionăm pentru viitor o altfel de interacțiune. Ne-am dat seama că sunt multe lucruri concrete pe care le putem face în educarea publicului despre universul parfumurilor chiar dacă nu ne întâlnim față în față și chiar dacă nu mai avem posibilitatea să le mirosim. Evident că așteptăm cu mare drag să ne revedem la Cărturești și să povestim publicului din nou despre parfumuri. Dar cu această ocazie am descoperit că există și alte modalități de interacțiune.

Valentina: Că te poți reinventa. Chiar dacă întâlnirile față în față sunt cu totul speciale pentru noi și da, ne este foarte dor de publicul nostru, împrejurările ne-au forțat să ne gândim la variante alternative de a fi alături de toți cei ce iubesc Artizanii Olfactivi.

Și așa cum spunea și Alexandra mai sus, am organizat o serie de întâlniri LIVE pe pagina noastră, apoi am început o serie de interviuri olfactive scrise, ce îi au ca protagoniști pe câțiva dintre oamenii de excepție ai României. Jurnaliști de prestigiu, artiști, scriitori, bloggeri, oameni frumoși – de altfel dragi prieteni ai Artizanilor olfactivi – au răspuns cu toată deschiderea curiozităților noastre olfactive. Iar publicul nostru a savurat cu bucurie toate aceste editoriale ofertante.

Cât de curând vom lansa și o serie de materiale video în care eu și Alexandra vă vom povesti despre câteva lucruri esențiale din lumea parfumurilor. Eu voi adresa întrebările, iar Alexandra, fiind specialistul, va răspunde acestora astfel încât fiecare privitor să fie mai mult decât mulțumit de ceea ce va afla.

Cum vedeți ziua de mâine?

Alexandra: Cu optimism! Întotdeauna există modalități de a ne reinventa… evident că nu este ușor. Dar cu optimism și perseverență sigur se nasc lucruri fantastice la care nici nu ne-am fi gândit. Oricum, așa cum spunea și Valentina mai sus, noi, în luna ianuarie 2020 ne-am propus ca anul acesta să reușim să comunicăm în online și prin intermediul unor materiale video, special create de noi. Și construim în acea direcție.

Valentina: La fel ca Alexandra. Cu optimism! Pentru că dacă nu privim înainte cu încredere și dorința de a ne fi bine, șansele să ajungem pe panta unor panici induse de veșnica “scenarită plină de fobii” atât de caracteristică umanității, sunt acolo la orizont, pândind din umbră. Așadar haideți să pășim înainte cu zâmbetul pe buze, să avem încredere în ceea ce suntem și să ne gândim că în fiecare zi, cineva, acolo sus, ne iubește.



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.