campanie-de-carte_2023_hd_landscape

Cum să crești un cititor

Cărturești lansează campania „Citește cu copilul tău și după ce învață să citească”, în continuarea campaniei „20 de minune de citit pe zi fac minuni pentru copii – un demers Cărturești să îi crești cu povești”.

Campania este ilustrată de Irina Dobrescu, unul dintre fondatorii Clubului Ilustratorilor Români.

Deși cititul împreună cu copilul este unul dintre cele mai importante ritualuri de
conectare părinte-copil, majoritatea părinților renunță la acest obicei după ce copiii învață să citească pentru a-i stimula pe aceștia să citească singuri.

Despre beneficiile lecturii la copii – dezvoltarea vocabularului, a empatiei, a capacităţii de a ieși din sine și de a se pune imaginar în ipostaze și situații noi, dezvoltarea atenției și concentrării, ca și a nivelului de înțelegere a lumii – s-a vorbit mult în literatura de specialitate. Ca să rezumăm implicațiile complexe ale cititului asupra dezvoltării, vom spune doar că nivelul limbajului reflectă nivelul gândirii și că nu există activitate care să aibă un impact mai mare asupra dezvoltării limbajului ca cititul.

Decalajul între nivelul lecturii și cel al înțelegerii se reduce mai târziu, la vârsta
gimnaziului

Există o diferență între a vorbi unui copil și a-i citi cu voce tare. Limbajul colocvial este plin de jargon, fraze trunchiate, pe când cel din literatură conține o frazare complexă, cu valoare educațională mai mare. Limbajul din cărți este mult mai bogat și mai sofisticat. Un copil care aude cuvinte variate, cu un grad mai mare de complexitate are un avantaj în fața unuia care nu a auzit niciodată aceste cuvinte.

Când copiii învață să citească singuri, adesea ritualul de lectură părinte-copil încetează, deși este un ritual important prin care relația copil-părinte este consolidată și prin care cei doi se pot reconecta.

Cititul împreună este și o modalitate de a cultiva plăcerea lecturii pe termen lung, cu alte cuvinte de a forma un cititor pe viață.

Mulți părinți se întreabă: copilul meu este clasa a III a și deja știe să citească, de ce să mai citesc împreună cu el ? Răspunsul își are originea în constatarea diferenței dintre nivelul de ascultare și cel de lectură. Acestea sunt la anumite vârste decalate și abia în clasele de gimnaziu, în jur de 10-12 ani ajung să se sincronizeze.

Un copil de clasa a III a poate să savureze o intrigă narativă mai complexă dintr-o carte pe care încă nu o poate citi decât cu efort de unul singur, iar cititul împreună îl va captiva, mai ales când ajungeți la cireașa de pe tort – cărțile cu capitole, acțiune stufoasă și complexă, pe care copiii sunt gata să o asculte și să o înțeleagă, chiar dacă nu pot încă citi la acel nivel.

Cititul împreună este şi o cale de a modela raportarea la lectură, stimulând cititul de plăcere.

Potrivit studiilor, numărul adolescenților și al tinerilor care citesc de plăcere o dată pe săptămână sau de mai multe ori este în scădere. Pe măsură ce copiii cresc, au tot mai mult de citit la școală, așa că încep să asocieze cititul cu o sarcină, ceva ce trebuie să facă. În plus, influența divertismentului din mediul digital afectează negativ numărul de cititori.

Autorul bestseller-ului Manual pentru a citi cu glas tare, Jim Trelease, vorbește despre cum dezvoltarea pasiunii pentru citit este esențială. „De câte ori citim unui copil, trimitem un mesaj de plăcere creierului lui. Puteți să considerați cititul împreună o reclamă la citit, un mod de a condiționa copilul să asocieze cărțile cu plăcerea”. De ce este importantă această „reclamă” făcută cititului? Pentru că în timpurile noastre competiția pentru atenția copilului este acerbă. Între atâtea filme, canale tv, seriale, jocuri video, YouTube și alte activități, plăcerea de a citi o carte este adesea lăsată la urmă. Adițional, experiențele negative cu cititul – fie frustrările acumulate în etapele inițiale de învățare a cititului, fie lecturile obligatorii la școală – pot duce la scăderea până la pierderea totală a apetitului unui copil pentru citit.

Cititul este o modalitate de a dezvolta gândirea.

În studiile de specialitate se vorbește mult despre literacy, respectiv dezvoltarea
competențelor de lectură și scriere care facilitează înțelegerea și învățarea. Sensul conceptului poate fi explicat simplu ca – gândești ceea ce scrii și ce citești. Este ceea ce intuia minunat George Orwell în distopia 1984 când, pentru a instaura un mai bun control al minții în Oceania, limba este înlocuită cu Nouvorba, singura limbă din lume al cărei vocabular scădea de la an la an, cu scopul de a limita aria de gândire. Frumusețea desființării cuvintelor este echivalentul anulării libertății de gândire și expresie. În acest context, cititul cultivat ca obicei de viață rămâne un exercițiu al cultivării gândirii, reflexiei și înțelegerii unor perspective multiple.

De aceea, cititul împreună este o cale de a dezvolta limbajul, gândirea și
de a purta conversații exploratorii despre nivelul de înțelegere a unui text, de a putea urmări, sintetiza și procesa informaţii, de a decoda un narativ și a ajuta la învățare într-un mod plăcut.

Când copilul tău învață să citească, este important să îl stimulezi să citească dându-i cărți potrivite nivelului lui de lectură. Dar misiunea unui părinte este mult mai profundă – să cultive plăcerea și bucuria de a citi. Pe lângă a citi cu copilul și a-i recomanda cărți atractive puteti stimula conversația despre lectură şi includerea cititului ca obicei de viață în rutina zilnica. Când ești cu copilul și un prieten al său, întreabă-l pe prieten ce citește, interesează-te și în rândul părinților ce citesc copiii lor și oferă-te să faceți schimb de cărți.

Cititul împreună este important și pentru că ajută copiii să învețe despre aspecte
complexe ale vieții și ale relațiilor, în special prin povești care prezintă situații mai
complicate decât cele întâlnite în acel moment din viață. A citi împreună o carte despre anturajul unui copil este o ocazie de învățare și de a porni conversații de tipul „De ce crezi că personajul a făcut asta?”, „Cum ai fi reacționat în locul
personajului?”. Trecând împreună cu părinţii prin aceste teme, copiii vor reflecta asupra lor într-un spaţiu sigur, relaxat.

Câteva recomandări pentru părinți:

  1. Va citi un copil căruia i se citește? Mulți părinți încetează să le mai citească
    copiilor pentru că se tem că aceștia nu vor face progrese pe cont propriu în ce
    privește cititul. Puteți alege să separați timpul dedicat încurajării și învățării
    abilității de a citi cu cel în care îi citiți de plăcere. Pentru primul obiectiv, puteți
    citi pe rând cu voce tare, la început litere și cuvinte pe care le recunoaște, apoi
    propoziții, apoi faceți cu rândul la a citi câte o pagină și apoi un întreg capitol.
    În timp ce citiți împreună, puneți întrebări despre ceea ce citiți: “Ce crezi că se
    vă întâmpla mai departe?”, “De ce crezi că personajul X a făcut asta?”.
    .
  2. Cărțile se potrivesc oriunde. Chiar și o persoană extrem de ordonată poate
    arăta flexibilitate în privința cărților. O carte despre planete sau șopârle lăsată
    pe măsuța de cafea sau noptieră și descoperită apoi într-un moment de relaxare
    poate să ocupe imaginația copilului mult timp.
  3. Adaptarea pentru micile ecrane a unui roman este o cale minunată de reconectare cu conținutul cărții, dar asta dacă copiii au citit cartea înainte. Faceți o regulă conform căreia nimeni nu vede filmul înainte să fi citit cartea. Din procesul comparativ făcut între personajele imaginate de ei și viziunea regizorală, copiii au enorm de învățat, mai ales că propria minte poate fi un regizor și producător minunat.
  4. Să găsiți acele cărți care să stimuleze intelectual fără a fi copleșitoare sau prea dificile poate să necesite un pic de cercetare sau de încercări uneori nereușite. Dacă aveți mai mulți copii și diferența dintre aceștia este mai mare de 2 ani, este recomandat să citiți fiecăruia individual, mai ales dacă este vorba de romane. Și atunci când vreți să citiți împreună, citiți o carte ilustrată. Oricine iubește o carte ilustrată bună.
  5. Deși tentația este mare, nu începeți să citiți Harry Potter copilului prea devreme. Dacă este atras de genul fantasy, va iubi cărţile Harry Potter atât de mult încât va dori să le citească pe cont propriu.
  6. Citiți voi înșivă. Cercetările arată că şi copiii citesc dacă părinții lor citesc. În weekenduri, puteți organiza ore de lectură în familie ca o modalitate recurentă de a vă petrece timpul liber.

Cărți recomandate de citit împreună pentru 6-9 ani

Cărți recomandate pentru citit împreună pentru 9-12 ani

Desigur, lista de recomandări nu este exhaustiva și vă invitam oricând să descoperiți noi cărți care abia așteaptă să fie răsfoite în librăriile Carturesti și pe carturesti.ro. Dragoni, extrateresti sau superoi ? Lăsați pasiunile celor mici să vă inspire în alegerea titlurilor pe care să le citiți împreună.



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.