Gheorghe_Gorzo_MNAC

GHEORGHE | Dumitru Gorzo la MNAC

 Gorzo a ridicat la propriu cea mai recentă sculptură a lui în fața Muzeului Național de Artă Contemporană. Se numește  GHEORGHE și înainte să ajungă la MNAC a fost o casă. Casa bunicului lui Gorzo din Ieud, Maramureș. Gorzo a decis că Gheorghe este și o măsura a limitelor lui fizice. L-a ridicat pe Gheorghe cu propriile mâine, fără asistenți sau alte ajutoare. Atât cât poate Gorzo să ducă, atât s-a înălțat și Gheorghe în fața MNAC, între casa Domului (Catedrala Mânturirii Neamului) și Casa Poporului. La Supanta MNAC, în cadrul Centrului de Documentare și Cercetare a Culturii Vizuale „Mihai Oroveanu”, puteți vedea o expoziție documentară despre povestea de viață a lui Gheorghe.

Curator: Silviu Pădurariu, Unrest/Bucharest

GHEORGHE reprezintă faza finală a unui șir de intervenții asupra casei părintești — o construcție realizată la începutul sec. al XX-lea, Ieud, Maramureș, de către bunicul artistului. În actualitate, înainte de a fi dărâmată, casa a fost supusă unei prime acțiuni, în interior, sub forma unui performance intitulat „Reziliența” (2017). Artistul a sculptat și desenat prin scrijelire pereții, schimbând funcția inițială civilă cu o alta — estetică și mnemonică. „Reziliența”, care a constat într-un dialog al hazardului între instrumentele dure ale sculpturii și fragilitatea lutului, a reprezentat prima etapă a „eliberării” scheletului lui GHEORGHE din materia casei.      

GHEORGHE este o dezvăluire a camuflajului; reprezintă aducerea la suprafață și în actualitate a structurilor tehno-organice ascunse; este un act de auto-expunere și auto-angajare în procesul direct și ireversibil al degradării. Dincolo de conotațiile iconografice tradiționale, religioase și eroice depozitate în „nume”, GHEORGHE își dobândește semnificația prin calitatea topo-comunicativă pe care o primește prin amplasare. GHEORGHE este atât un partener de dialog critic (cultural, civil, spiritual, arhitectural și ideologic) cu cele două construcții-simbol — „casa”-Catedrală și „casa”-Palat — cât și un semn de reorientare pe harta actuală a globului.

Dumitru Gorzo (n. 1975 Ieud, Maramureș) trăiește și lucrează în New York, Bushwick, este reprezentat de galeria Slag Gallery. Limbajul vizual al lui Dumitru Gorzo împletește mediile și tehnologiile tradiționale și moderne într-o direcție semiotică critică și afirmativă adresată schimbărilor sociale și problemelor imaginii din actualitate.

MNAC SPRING / SUMMER SEASON 2019

Colecția de artă Renault pentru prima dată în România. În scenografia murală creată de pictorul Christian Hidaka, o nouă viziune artistică: a prietenului său, sculptorul Raphaël Zarka. Yvonne Hasan ─  o imagine de ansamblu a unei vieți artistice prea puțin cunoscute. O privire în atelierul secret al lui Sorin Neamțu. Street Art pe scările interioare ale muzeului și o istorie a artei contemporane din România într-un discurs expozițional inedit.

Sezonul expozițional de primăvară/vară2019.



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.