vizual_mosteniri-coregrafice2-1

Lansare documentar – Moșteniri Coregrafice: Începuturi

DS Projects Lab prezintă filmul documentar Moșteniri Coregrafice: Începuturi, dedicat explorării evoluției artei coregrafice romȃnești la începuturile ei.

Documentarul urmărește progresiv evoluţia dansului scenic, încă de la debutul acestei forme artistice la noi, în anii 1900, apoi în perioada celor două războaie mondiale, cu accente savuroase despre romantica și tumultoasa perioadă interbelică, dar și în momentul instaurării comunismului.

Producția are o misiune foarte importantă, aceea de a contribui la sporirea interesului pentru cunoașterea memoriei dansului și a identității noastre artistice.

În interviuri video și audio, personalități marcante ale dansului, martori ai unei epoci unice, vor documenta demersul artistic al fiecărui coregraf care a făcut istorie, localizat în timp și spațiu, precum și integrarea acestuia în contextul complex ale vremii, punând astfel în valoare diverse momente esențiale pentru dezvoltarea dansului românesc.

Cei care au contribuit la re-crearea unei lumi apuse, prin acest produs cultural atât de necesar pentru moștenirea culturală din domeniul dansului, sunt: Ileana Iliescu, Liana Tugearu, Ioan Tugearu, Vava Ştefănescu, Cristina Hamel și Cora Benador. Acești colaboratori de seamă ai celor care au conturat dansul românesc la începutul secolului XX vor lăsa mărturie viitorului cuvinte prețioase despre cine au fost și ce au construit Anton Romanowski, Floria Capsali, Elena Penescu-Liciu și Mitiță Dumitrescu.

Anton Romanowski (1882 – 1972), a pus bazele companiei de balet a Operei din București. A desfǎșurat o extinsǎ activitate de interpret, coregraf și maestru de balet. Ca pedagog, a contribuit semnificativ la dezvoltarea ȋnvǎțǎmȃntului coregrafic și a baletului clasic românesc, cȃt și la asimilarea de către artiștii români a unei estetici specifice creației clasice.

Floria Capsali (1900 – 1982), inspirată de folclorul autohton, a creat un limbaj complet nou pentru acele vremuri – dansul cult românesc, ȋmbinȃnd dansul popular cu vocabularul clasic. Astfel, a fost autoarea primelor balete de inspirație folclorică și a realizat spectacole de euritmie, dansȃnd pe versuri de Arghezi, Blaga, Eminescu ş.a. Împreună cu Tamara Capp, a pus bazele Ansamblului Artistic „Ciocârlia“ al M.A.I.

Mitiță Dumitrescu (1909 – 1992), prim-solist al Operei din București și maestru de balet, a fost soțul Floriei Capsali, alături de care a montat numeroase spectacole de dans, deosebit de apreciate pentru caracterul lor creativ. A ȋmbrǎțișat baletul tȃrziu, dar cu pasiune, devenind ȋn timp și un profesor remarcabil. 

Elena Penescu-Liciu (1910 – 1996), prim-balerină, prima interpretă din România a rolului principal Odette-Odile din Lacul Lebedelor în montarea Verei Karalli. Coregrafă, maestră de balet a Teatrului „Alhambra”, ulterior a Teatrului de Operetă, a Teatrului de Revistă „Savoy” și a Teatrului Muzical din Craiova. A înfiinţat prima şcoalǎ de balet a Operei din Cluj și a desfǎșurat o intensǎ activitate pedagogicǎ ȋn domeniul dansului.

Moșteniri Coregrafice este un proiect unic și original în domeniul artei dansului, care valorificǎ printr-o abordare proaspǎtǎ memoria colectivă a acestei arte, aflată sub forma arhivelor și a documentelor scrise, apelând la noile tehnologii și tehnici de dramaturgie.

Proiecțiile vor avea loc:

  • Luni, 28 Octombrie, ora 16.30 – Cinema Muzeul Ţăranului Român

  • Sâmbătă, 2 Noiembrie, ora 18.00 – Muzeul Naţional de Artă Contemporană

  • Miercuri, 6 Noiembrie, ora 18.00 – Cărtureşti Verona

Intrarea este liberă.

Parteneri:  Liceul de Coregrafie “FloriaCapsali”, Cărturești, MNAC – Muzeul Național de Artă Contemporană, Cinema Muzeul Țăranului.

Parteneri media:  Radio România Cultural, Goingout Ro, Modernism Punct Ro, Scena9, Urban.ro, Revista Secolul 21, Zile si Nopti.ro.

Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.