image0 (1) (1)

Laurențiu Bănescu, Zăganu. O poveste despre curaj, pionierat, autenticitate și bere artizanală bună.

Seria interviurilor dedicate afacerilor și antreprenorilor români continuă cu povestea berii Zăganu

Dacă ai vrea ca lumea să știe un singur lucru despre afacerea ta, care ar fi acela?

 Zăganu este o poveste despre curaj, pionierat, autenticitate și bere artizanală bună.

Care e povestea Zăganu și a Fabricii de bere bună?

Zăganu a început în 2013 ca o idee a doi prieteni, eu și Alexandru, care au vrut sa creeze împreună de la zero un brand românesc de bere artizanală autentic. Am găsit o fabrică mică de bere în conservare la Măneciu-Ungureni, județul Prahova, am angajat o echipă de oameni de-ai locului care știau sa opereze berăria, apoi, împreună cu maestrul nostru berar, am creat primele rețete de bere si identitatea brandului nostru, Zăganu.

Ce te-a determinat să îți faci propriul business?

Nevoia de independență, ambiția și dorința de a crea un brand românesc autentic de la zero, o ușoară frustrare că nu exista până în 2013 bere artizanală în România.

Ce simți că ai învățat în perioada asta?

Am învățat ce înseamnă neprevăzutul, blocajul și cum să te repliezi și să mergi mai departe. Am învățat un pic mai multe despre mine și cei din jur.

Care este cel mai greu lucru cu care te confrunți?

Cele mai mari piedici în calea businessului nostru sunt legate de distribuția berilor artizanale, mai ales în Horeca, unde încă ne confruntăm cu mari piedici datorate contractelor de exclusivitate ale companiilor mari, multinaționale. Din fericire piața arată cu totul altfel decât era în 2013 cand am pornit noi, s-a dezvoltat fantastic în 7 ani. Munca noastră de pionierat, dar și a altor microberari care au venit după noi, a făcut ca oameni din toată țara să se familiarizeze cu berea artizanală și a schimbat percepțiile legate de aceste contracte și de ce înseamnă berea românească în general. Și planul nostru este să continuăm misiunea asta.

Cum te-a afectat criza?

Bineînțeles că am fost afectați de criză. Întâi a fost închiderea Horeca, din 16 martie, pentru două luni care în mod normal sunt cele care deschid sezonul de vară. Cum Horeca reprezintă o pondere importantă din vânzările noastre, efectul s-a văzut imediat la nivel de vânzări și al recuperării banilor din piață. Dar ne-am adaptat rapid, am dezvoltat livrările online și am reușit să menținem businessul pe linia de plutire până acum, când vedem semne de înviorare a pieței.

Cum crezi că se vor schimba lucrurile în perioada următoare pentru tine? Ce rămâne? Ce dispare?

Cred că lucrurile se vor schimba și vor evolua spre bine. De exemplu, imediat ce s-au deschis terasele, lumea a venit la barul nostru, Fabrica de Bere Bună de pe Calea Victoriei, optimiști și dornici să revină la viața de dinainte de criză. 
Cred ca rămân gândurile din perioada asta în care am avut timp să reflectăm, să ne gândim la noi, la ce e important pentru noi pe mai departe. Cred că a fost și un test de caracter pentru noi toți perioada asta, în care fiecare a avut șansa să își aleagă atitudinea față de criză, față de cei din jur, familie, parteneri de business, clienți, angajați și așa mai departe. Ce am învățat despre noi și cei din jur în perioada asta, cred că asta va rămâne.

Cum ai ținut legătura cu echipa ta? 

Am ținut mereu legătura atât la fabrică, dar și la barul nostru din București, nu am disponibilizat niciun angajat și am încercat să insuflăm optimism, să le transmitem că viața merge mai departe, că o să avem nevoie și ne bazăm pe ei și după Covid. Că va exista viață, business și bere artizanală bună și după perioada asta, chiar dacă am lucrat cu program redus sau am trimis o parte din echipa în șomaj tehnic temporar în perioada asta.

Ce brand românesc îți place?

Prefer brandurile noi, mici, ca al nostru, care sunt multe și pe care o să le aleg întotdeauna când am de ales.  O să le aleg pe cele locale, autentice, create cu suflet de oameni pasionați, la fel ca noi. Dintre brandurile românești mai mari, unul care îmi place e ROM tricolor, e un brand vechi care a supraviețuit și se adaptează permanent vremurilor în care trăim.

Ce te motivează? Ce îți dă energie?

Mă motivează locurile, oamenii și proiectele noi. Îmi iau energia de la oamenii din jur, mai ales cei pozitivi și cu atitudine bună legată de viață în general.

Primele 3 cuvinte care îți vin în minte când spui România?

Contraste, Miorița, impredictibilitate.

Pentru ce ai opta dacă nu ai mai putea să faci ceea ce faci acum?

Dacă nu aș face bere artizanală probabil că aș colabora mai mult cu niște prieteni care au o companie de training sau aș începe un proiect nou, poate chiar ambele, așa cum mă cunosc :)

Un sfat / un gând pentru colegii de breaslă?

Să rămânem o comunitate unită și puternică și să înțelegem că noi contribuim cu toții la dezvoltarea pieței de bere artizanală, că e important să tragem în aceeași direcție.

Cum vezi ziua de mâine?

Sunt optimist și cred în schimbările pozitive pe care le putem face fiecare dintre noi, iar dacă ne vom concentra pe asta, totul va fi bine. Dacă însă vom juca rolul de victimă și vom arăta întotdeauna cu degetul spre alții, viața va fi mereu gri.

Trăim vremuri distopice. Cu ce carte ai asocia perioada asta?

Clar trăim vremuri interesante, la care nu ne gândeam și la care sigur nu speram. Am citit o carte în timpul pandemiei, Minunata lume nouă, celebrul roman distopic al lui Aldous Huxley, care descrie o societate total diferită, care te face să te gândești mai departe de ziua de azi.

Ce te inspiră?

Oamenii care au reușit sa fie game-changeri în industriile lor, chiar dacă nimeni nu le dădea nicio șansă la început, de la sportivi, la antreprenori, la diverse companii.

Se pare că perioada de izolare ne-a testat limitele tuturor. Care ți-e limita?

Nu știu, dar viața ne testează mereu, asta știu sigur.

Ai avut o perioadă de cotitură în cariera ta, până acum? Dacă da, ne povestești?

Categoric, perioada de cotitură a fost când am decis că nu mai vreau să fiu angajat, vreau să lucrez pentru mine și să creez ceva autentic de la zero, la final de 2012.

Ce experiență memorabilă îți vine în minte legată de ceea ce faci acum?

Tot drumul de la idee și până unde suntem acum cu Zăganu a fost plin de experiențe memorabile. De la primele materii prime cumpărate, la primele loturi de bere gustate, la primul telefon primit de la un client care auzise și voia berea noastră, primele conferințe la care am fost invitați, primele festivaluri de bere artizanală, totul a fost un drum frumos, suntem mândri de asta.

Tuturor oamenilor le plac poveștile. Pot face magie în perioade critice precum cea pe care o trăim. Spune-ne o poveste scurtă.

Povestea noastră a început, cum altfel, decât la o bere, la ziua unui prieten comun, ca o glumă, când Alexandru a zis „Laurențiu facem și noi un business împreună"? „La ce te-ai gândi?" am zis eu. De aici până la prima bere Zăganu vândută pe 1 octombrie 2013 a fost un drum lung și anevoios care, însă a meritat tot efortul dacă mă uit acum în urmă.



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.