echipa

Roxana Damaschin-Țecu | OilRight

Spunem adesea că „schimbarea începe cu noi” – dar chiar începe ea oare, iar dacă da, v-ați gândit până acum că ar putea începe chiar din bucătărie prin simpla colectare a uleiului folosit? Pare simplu, nu? Și chiar începe să devină mai simplu odată cu inițiativa celor de la OilRight – o întreprindere socială eco-incluzivă din Timișoara care… pune uleiul folosit la treabă. Urmează un interviu cu Roxana Damaschin-Țecu, co-fondatoare OilRight și UnLoc.

🌼 OilRight pare mai mult decât o idee de business, aș putea spune că e de fapt un stil de viață, atât pentru filosofia incluzivă, cât și datorită principiilor ecologice care ar trebui să ne facă mai responsabili în raport cu mediul înconjurător. De unde a început totul și cât v-a luat să ajungeți la forma asta?

OilRight propune schimbarea modului în care alegem să ne debarasăm de uleiul alimentar uzat. Dăm posibilitatea oricărui locuitor din zona Timișoarei să se implice, devenind furnizor pentru activitatea noastră de producție. Pentru că la OilRight nu doar colectăm acest deșeu, ci îi și prelungim durata de viață, transformându-l în lumânări ecologice. 

Ne-am dorit mult să lansăm o întreprindere socială care să aibă un impact pozitiv asupra mediului și să poată oferi locuri de muncă pentru persoane (din medii) vulnerabile. Modelul OilRight există din 2014, în Slovenia. Cunoscând echipa de acolo, și parteneriatul fiind una din valorile noastre, am decis că are sens să construim pe ceva ce funcționează deja. Așa că avem acum această colaborare între Slovenia și România, al cărei imbold a fost dat de faptul că am câștigat o finanțare europeană ce ne-a permis lansarea operațiunilor la Timișoara. 

Ne-a luat mai bine de un an de la primele discuții privind replicarea modelului și deschiderea porților. Am început colectarea de la jumătatea lui decembrie, iar producția o vom începe la finalul lui martie.

🌼 Câți sunteți în echipă și cum arată o zi a voastră?

Suntem cinci acum în echipă, dar avem mulți parteneri și susținători. Din martie, de când începem producția, vom fi șase. Rar ne suprapunem la muncă, și zilele diferă destul de mult una față de alta. Avem zile de colectare de la domiciliu, și atunci parte din echipă e pe traseu. Alți colegi stau la sediu – pe Peneș Curcanul 4-5, în cadrul building.a.community – unde primesc uleiul adus de persoane fizice. Încă suntem implicați în munca de organizare – ultimele achiziții de echipamente, structurarea sistemelor de lucru, testele de producție – și pregătim terenul pentru eforturile de vânzare ce se vor intensifica în perioada următoare. Avem în vedere și componenta educațională a muncii noastre, deci și partea de comunicare e vitală.

🌼 Romanul grafic „Spune-mi Eli” a fost lansat chiar la Cărturești Mercy și a fost un eveniment de mare succes, cu multă emoție și bucurie. Ne-am mai întâlnit cu Eli la un spectacol de teatru și pare că reușește să motiveze mulți oameni din jur.
Ce mai face acum și cum e Eli?

Eli e parte din echipa de fondatori a OilRight România și e expertul nostru în ceea ce privește angajarea persoanelor cu dizabilități cu trecut instituțional. E în continuare foarte activă și în cadrul Asociației Ceva de Spus și, pentru că așa cum spune ea, îi place să „lucreze cu mâinile”, contribuie și la bluzele ONE.shirt și la brățările de la Muma Pădurii, întreprinderi sociale partenere OilRight.

🌼 Care au fost dificultățile voastre, în special ținând cont de anul declanșării pandemiei?

A fost greu să punem pe picioare o mini-linie de producție fără a putea să mergem în vizită de studiu la partenerii din Slovenia și fără să îi putem avea pe ei aici, alături de noi, atunci când instalăm echipamentele și facem primele teste. 

În rest, dificultățile de care ne-am izbit cu toții în perioada asta – nu ne-am întâlnit atât cât ar fi trebuit, e greu să planificăm evenimente educaționale; noi producem și un kit Do It Yourself, prin care putem face lumânări în mediul nostru, acesta fiind pretextul perfect pentru educație de mediu pentru copii. Viitorii noștri clienți – restaurante, hoteluri, organizatori de evenimente, saloane de întreținere / relaxare, cluburi de joacă – au, la rândul lor, dificultăți. Cu toate acestea, consumul de lumânări a crescut și suntem încrezători că ne vom realiza obiectivele.

🌼 Care este obiectivul vostru pe termen lung? Cât de departe vreți să ajungeți?

Vrem să ajungem colectăm 10 tone de ulei pe lună din anul doi de activitate și să vedem OilRight și în alte orașe din țară.

🌼 Ce vă motivează la sfârșitul unei zile?

Feedback-ul celor care aleg să colecteze uleiul pentru OilRight, care ne dă senzația că răspundem, cu adevărat, nevoii celor din jur de a contribui la rezolvarea de probleme.

🌼 Mai sunt alte inițiative asemănătoare în România pe care le susțineți cu încredere și care v-ați bucura să ajungă la mai mulți oameni? Dacă da, care sunt acestea?

Mai știm de Uleiosul, activ în București și Iași, care transformă uleiul uzat colectat în săpun.



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.