În Centaurul din grădină, Moacyr Scliar folosește metafora centaurului, un simbol al dublei identități, pentru a evoca dualitatea existenței sale de brazilian de origine evreiască: „Acasă, vorbești idiș, mănânci gefilte fish și sărbătorești sabatul. Dar pe stradă dai peste fotbal și samba și vorbești portugheză. După o vreme, începi să te simți ca un centaur“. Un roman încărcat de forță alegorică, având la sfârșit o turnură surprinzătoare, Centaurul din grădină este recunoscut ca unul dintre cele mai importante opere de ficțiune din literatura braziliană a secolului XX.
Moacyr Scliar (1937‑2011) s‑a născut în Porto Alegre, în statul brazilian Rio Grande do Sul, într‑o familie de evrei emigrată din Basarabia. A studiat medicina şi a practicat această profesie până în 1987, în paralel cu o carieră literară care i‑a adus o faimă internaţională.
Moacyr Scliar a început să se impună ca o voce distinctă în literatura braziliană o dată cu publicarea celui de‑al doilea volum de povestiri, Carnavalul animalelor (1978), o carte în care se întreţes alegoria, fabula, folclorul şi incursiunile într‑o metaficţiune de tip Borges. Cele mai cunoscute dintre romanele sale (Centaurul din grădină, Războiul din Bom Fim, Femeia care a scris Biblia, Ciudatul popor al lui Rafael Mendes, Max și felinele) au fost traduse în unsprezece limbi.