In ciuda jumatatii de secol ce ne desparte de ea, Pentru un nou roman ramane si azi o carte extraordinara si de referinta in teoria literaturii contemporane. De ce? Deoarece vorbeste in primul si in primul rand despre puterea literaturii si despre rolul ei major in lume, in constructia permanenta a realitatii si a sensului vietii, deoarece da seama despre gradul de constiinta teoretica la care trebuie sa ajunga un „profan“ – Robbe-Grillet are formatie de inginer agronom – cand intra in campul literaturii in a doua jumatate a veacului XX... Pentru un nou roman trezeste admiratia deoarece ridica stacheta literaturii si a romanescului sus... foarte sus!
Robbe-Grillet se straduieste precaut sa limiteze asteptarile cititorilor sai care nu vor avea in fata nici un manifest virulent, nici o savanta si absconsa teorie a romanului, nici o culegere de analize literare si stilistice. Autorul isi propune „sa traseze cateva linii de evolutie“ care i se par „fundamentale in literatura contemporana“. Situandu-se pe o asemenea pozitie, Alain Robbe-Grillet reuseste sa pastreze o mare libertate de compozitie si de stil, care ii permite sa fie – simultan sau succesiv – polemist de vigoare, teoretician subtil si analist lucid.
Demersul autorului, prin excelenta istoricist, se sprijina pe constatarea ca, la fel cum societatea se afla intr-o evolutie permanenta, nici literatura nu stagneaza, ca „nu exista capodopere in eternitate, ci doar opere in istorie“.
Respingand miturile coerentei balzaciene, Robbe-Grillet vrea sa demonstreze ca lumea moderna a explodat, s-a pulverizat in mii de particule fara importanta, si ca fiinta umana – departe de a mai fi „chipul si asemanarea lui Dumnezeu“ – nu mai e altceva decat un banal numar matricol. Contururile precise ale personajului se estompeaza, psihologia isi pierde consistenta, iar omul nu-i apare cititorului decat ca o constiinta care incearca prin diferite mijloace sa locuiasca in lume. Noul Roman suprima atributele (si atributiile) obisnuite ale personajului literar: numele de familie si prenumele, familia si stramosii, profesia, statutul social, infatisarea fizica. Pe deasupra, si in aceasta rezida o inovatie capitala, Noul Roman este impotriva ideii sacrosancte de „caracter“, fara de care critica traditionala sustine ca nu se poate imagina un personaj viabil.
Alain Robbe-Grillet (1922 - 2008 ), romancier si scenarist, este initiatorul miscarii cunoscute sub denumirea de „Nouveau Roman“ (in traducere, „Noul Roman“), ca si parte a noii directii din literatura si filmul francez in anii 1950. Datorita structurii lor iesite din comun, structuri ce evita liniile conventionalului, romanele si filmele lui Grillet au fost denumite in timp „anti-romane“. Alain si-a structurat intreaga cariera pe ideea ca scriitorul trebuie sa vada lumea cu “ochii liberi”. Primele sale opere au fost apreciate de critici eminenti precum: Roland Barthes si Maurice Blanchot. Stilul sau a fost descris ca fiind “realist” sau “fenomenologic” (in sens heideggerian).