Avertisment
Introducere (Philippe Wallon)
Capitolul I. Ce înseamnă să desenezi (Anne Cambier)
A / Căutarea înţelesului
B / Constituenţii actului grafic
Capitolul II. Aspecte genetice şi culturale (Anne Cambier)
A / Introducere
B / Limitele metodologice: studiul curentului motivaţional
C / Abordarea în termeni de stadii
1 / Publicaţiile lui Luquet
2 / Lucrările lui Lowenfeld
D / Lucrările de după 1960, abordarea de dezvoltare
1 / Primele linii
2 / Spre vârsta de trei ani
3 / În jurul vârstei de patru şi cinci ani
4 / Vârstele ulterioare
E / Studiul desenului cu temă, desenul persoanei
1 / Limitele abordării psihometrice
2 / Specificitatea temei
3 / Primele reprezentări
4 / Studiile longitudinale
5 / Stilul personal al producţiei
6 / Lucrările complementare
7 / Aspectele culturale
F / Concluzii
Capitolul III. Desen, utilizare clinică şi cercetări (Dominique Engelhart)
A / Temele clasice
1 / Probele de copiere
2 / Reprezentarea formei umane
3 / Testul familiei
4 / Casa
5 / Copacul
6 / Testul „House‑Tree‑Person"
7 / Desenul grupului
8 / Multiplicitatea temelor
B / Încercările de validare
1 / „House‑Tree‑Person"
2 / Animalul
3 / Familia
4 / Desenează‑te la şcoală
5 / Desenul corabiei
6 / Cubul
C / Concluzie
Capitolul IV. Activitatea grafică şi executarea desenului (Philippe Wallon)
A / Studiul conturului pe desenul terminat
1 / Diferitele forme
2 / O „verigă lipsă"
3 / Evoluţia desenului la un copil
4 / Ipoteze genetice
5 / Forme şi grile de cotaţie
B / Observarea copilului care desenează
1 / Bogăţie şi dificultăţi ale observării copilului care desenează
2 / Executarea figurilor simple
3 / Cercetările despre desenul personajului
C / Analiza executării personajului
1 / Aportul informaticii la analiza executării
2 / Punctul de plecare al desenului şi direcţia primei linii
3 / Tipuri pentru executarea desenelor
D / Concluzii
Capitolul V. Desenul şi contextul său (Philippe Wallon)
A / Alterările desenului
1 / Oboseala copilului
2 / Absenţa modelului intern
3 / Dificultăţile de a înţelege modelul intern
4 / Copierea unui model exterior
5 / Imaginaţia
B / Învăţarea unei forme
C / Pedagogie şi desen
D / Arta infantilă
Capitolul VI. Desen şi inadaptare şi/sau patologie (Philippe Wallon)
A / Dificultăţile unei demonstraţii
B / Copilul retardat
C / Boli organice (printre care tulburările neurologice)
1 / Tulburări generale, encefalopatii, encefalite
2 / Tulburări ale funcţiilor (văz, auz, limbaj)
3 / Alte maladii organice
D / Boală mintală şi tulburări psihologice
1 / Tulburări nevrotice
2 / Tulburări psihotice
3 / Traumatisme psihice
4 / Alte tulburări
E / O anchetă în cadrul şcolarităţii primare
F / Desen şi psihoterapie
Capitolul VII. Desen şi computer (Philippe Wallon)
A / Computer şi creativitate la copil
B / Programe informatice şi desenul copilului
1 / Material şi metode de prelucrare informatică a desenului
2 / Analiza automată a desenului personajului
3 / Analiza automatică a desenului Figurii complexe a lui Rey
4 / Simularea desenului pe computer
C / Concluzie
Concluzie (Philippe Wallon)