Apocalipsă pseudocâinească este cea de-a doua carte din palmaresul lui Adam Leszkiewicz, poet, fost redactor al publicației trimestriale „Pressje”. Volumul său de debut – Fantomowa głowa [Capul fantomă] (2016) – a obținut premiul pentru cel mai bun volum de debut poetic al anului la Concursul național literar „Artur Fryz”. Publicat în 2016, volumul se distinge prin sonoritatea polifonică și abordarea egalitară a realităților factuale și extraselor din tradiție ce-l înconjoară pe erou. De la Mozart, trecând prin hip-hop, incluzând chiar și strigături auzite, Leszkiewicz a montat scena și a reglat sunetul, oferindu-i cititorului o tavă plină ochi cu conotații variate: fire epice scoțând rădăcinile culturii europene din negurile secolului XXI, împletite cu teme din basme și cu fantome ale amarei istorii a secolului trecut. Nu lipsesc din acest volum de debut nici limbajul expresiv, individual, nici stilul consecvent, nici ironia. Grație acesteia din urmă, subiectul erudit și condamnat la veșnică nesiguranță care ne poartă prin versurile Capului Fantomă punând sub semnul întrebării atât propriul sine, cât și structurile înțepenite ale realității (sau imaginile ei de apoi), îi dă cititorului teme de gândire.
După cum am observat, scriind despre carte în forme întrupate în distihuri și rime, în procesul aducerii propriei dicțiuni pe scena poetică, poetul scoate la lumină un subiect în care ne regăsim și noi. Dar dacă ne apropiem împreună cu el de ceea ce ne doare, ne liniștim pe noi înșine cu un hohot de râs, sau mai degrabă un zâmbet – adesea o grimasă de-abia vizibilă.
Monika Brągiel