Products
Products
    • Total RON Comandă
      x
      Your cart is empty.
      Comandă
      Arhetipurile masculine

      Arhetipurile masculine

      Rege, razboinic, magician, amant
      4.9 / 10 ( 17 votes)
      Categories:
      Language:
      Romana
      Publishing Date:
      2019
      Publisher:
      Cover Type:
      Paperback
      Page Count:
      232
      ISBN:
      9789731965406
      Dimensions: l: 13cm | H: 20cm
      Unavailable
      Unavailable
      Price applicable only to online purchases!
      Free Gift Wrapping!
      Free shipping over 150 RON
      You can return it in 14 days
      You got questions? Contact Us!
      Publisher's Synopsis

      Autorii si-au asumat aici dificila misiune de a separa barbatul de baiat, de a distinge etapele sinuoase prin care adolescentul devine barbatul matur, in deplinatatea sa. Cei doi specialisti pun sub lupa "fapte psihologice" din mituri stravechi, dar si din productii cinematografice ale lumii de azi, pentru a ne oferi exemple cat mai elocvente ale manifestarii imature a umbrelor arhetipale sau, din contra, expresii ale masculinitatii depline si constient asumate.

      "In ultimul timp, arhetipurile Regelui, Razboinicului, Magicianului si Amantului s-au aflat tot mai mult in atentia barbatilor si au fost indelung dezbatute la intrunirile masculine si in publicatiile din intreaga lume. Multi presupun ca aceste tipare au fost considerate in mod traditional caramizile de baza ale masculinitatii mature. De fapt, noi suntem de parere ca cercetarea psihologica este cea care a condus la stabilirea acestor arhetipuri ca fiind cele patru configuratii fundamentale ce definesc structurile profunde ale psihicului unui barbat matur. Aceste arhetipuri au fost prezentate pentru prima data intr-o serie de conferinte la institutul C. G. Jung din Chicago si au fost publicate intr-o serie best-seller de casete audio, care in prezent au o foarte mare influenta in miscarile masculine.

      Noi credem ca descoperirile psihologice prezentate in aceste conferinte constituie un inceput promitator si un potential revolutionar in decodificarea structurilor fundamentale profunde ale psihicului uman, atat masculin, cat si feminin. Aceasta decodificare a ceea ce Cari Jung a numit double quaternio se bazeaza pe intelegerea celebrului psihanalist a modelului arhetipal al omului. Aceasta ne extinde cunoasterea asupra geografiei interioare a psihicului uman prin delimitarea clara nu numai a continutului si potentialului psihologic reflectat in "cele patru sferturi" sau arhetipuri ale barbatului, dar, de asemenea, si prin cunoasterea celor douaopozitii dialectice fundamentale incrustate in dinamica psihicului profund: Rege (sau Regina)/Magician si Amant/Razboinic.

      Cartea de fata este o explorare a implicatiilor acestei cercetari in intelegerea psihicului masculin. Este prima dintr-o serie de patru volume despre psihologia masculina bazata pe aceasta paradigma. Volumele ce vor urma isi propun sa elaboreze o implicare mai larga a acestui model teoretic in psihologia si spiritualitatea umana. Cei care au interese tehnico-profesionale in aceasta directie sau cei a caror curiozitate a fost suficient trezita si doresc sa cunoasca mai mult despre acest subiect, sunt invitati sa consulte lista bibliografica de la final.

      Scopul pe care l-am urmarit scriind aceasta carte a fost de a oferi barbatilor o expunere simplificata si accesibila a "manualului de operare a psihicului masculin". Aceasta carte ar trebui sa va ajute sa intelegeti puterile si slabiciunile voastre ca barbat si sa va ofere o veritabila harta a teritoriilor personalitatii masculine, pe care inca aveti nevoie sa le explorati." (autorii)
      Cuprins:
      Multumiri... 13
      Introducere... 14
      1. Criza procesului ritual masculin... 23
      2. Potentialitatile masculine... 30
      3. Psihologia Baiatului... 34
      4. Psihologia Barbatului... 72
      5. Regele... 79
      6. Razboinicul... 110
      7. Magicianul... 138
      8. Amantul... 167
      Concluzii: accesarea puterilor arhetipale ale masculinitatii mature... 196
      Bibliografie... 215
      Fragment:
      Vanzatorul de droguri, liderul politic corupt, sotul care isi bate sotia, superiorul "artagos", seful atoa-testiutor, sotul infidel, angajatul care spune mereu "da", consilierul scolar indiferent, preotul "mai sfant decat tine", membrul unei bande, tatal care nu are niciodata timp sa participe la programul scolar al copilului sau, antrenorul care isi ridiculizeaza atletii cei mai bine pregatiti, terapeutul care isi ataca in mod inconstient pacientii si cauta pentru ei un fel de "normalitate gri" -toti acesti barbati au ceva in comun. Cu totii sunt de fapt baieti, care pretind ca sunt barbati. Si ei chiar cred aceasta cu sinceritate, pentru ca nimeni nu le-a aratat cum este sa fii cu adevarat un barbat matur. "Maturitatea" lor este in realitate o falsa maturitate, care trece cel mai adesea nedetectata la majoritatea dintre noi. Astfel de barbati confunda mereu controlul si comportamentul ostil si amenintator cu puterea. Insa in realitate, ei manifesta vulnerabilitate si o mare slabiciune ascunsa - vulnerabilitatea baiatului ranit emotional.
      Ceea ce este cu adevarat tragic e ca majoritatea barbatilor raman fixati pe un nivel imatur de dezvoltare. Aceste niveluri timpurii de dezvoltare sunt guvernate de schemele interioare ale copilariei. Cand acestor scheme li se permite sa conduca in locul a ceea ce ar trebui sa fie maturitate, ele ne determina sa actionam sub influenta ascunsa a imaturitatii noastre copilaresti.

      In cultura noastra, adeseori vorbim cu afectiune despre copilarie. Adevarul este ca baiatul din fiecare dintre noi - cand acesta se afla intr-un loc potrivit in viata noastra - este sursa starii de joaca, a placerii, a distractiei, a energiei, a deschiderii mentale, a pregatirii pentru aventuri si pentru viitor. Exista insa si un alt fel de atitudine copilareasca, ce ramane infantila in interactiunile cu noi insine sau cu ceilalti, in situatiile in care se necesita manifestarea unei depline maturitati.
      Structura Arhetipurilor
      Fiecare dintre energiile potentiale arhetipale ale psihicului masculin - atat in forma lor imatura, cat si in forma lor matura - are o structura formata din trei parti combinate (vezi fig. 1).

      In varful triunghiului este reprezentat arhetipul in deplinatatea lui. La baza triunghiului arhetipul este experimentat sub forma sa bipolara disfunctionala sau umbra. Atat in forma sa imatura, cat si in cea matura (deci atat in termenii psihologiei Baiatului, cat si in termenii psihologiei Barbatului), aceasta disfuncti-onalitate bipolara poate fi considerata imatura, atata vreme cat ea reprezinta o conditie psihologica ce nu este integrata sau coeziva. Lipsa coeziunii in cazul psihicului este intotdeauna un simptom al unei dezvoltari inadecvate; stalpii acestor forme ale Umbrelor devin integrati si unificati.
      Unii baieti par mai "maturi" decat altii; ei acceseaza - fara indoiala in mod subconstient - arhetipurile copilariei mai mult decat altii. Acesti baieti au atins un nivel de integrare si unitate interioara pe care altii nu l-au atins. Alti baieti pot parea "imaturi" chiar si atunci cand tinem cont de imaturitatea specifica varstei. De exemplu, este normal pentru un baiat sa se considere un...
      ... Acest baiat (si mai tarziu barbatul) vrea sa cunoasca "de ce"-ul tuturor lucrurilor. El isi intreaba parintii: "De ce cerul este albastru?", "De ce cad frunzele?", "De ce exista moarte?" Vrea sa stie tot ce se poate sti, "unde", "ce" si "cum" se petrece totul. Adeseori el invata sa citeasca de la o varsta frageda, ca sa poata raspunde singur la propriile sale intrebari. De obicei este un elev bun si un participant activ la discutiile din clasa. Acest baiat este, de asemenea, talentat intr-unui sau mai multe domenii: poate fi un bun pictor sau poate canta cu multa indemanare la un anumit instrument muzical. Sau poate fi un foarte bun sportiv. Copilul Precoce este sursa a ceea ce numim copii-minune, este originea curiozitatii noastre si a impulsurilor spre aventura. El ne indeamna sa fim exploratori si totodata pionieri ai necunoscutului si misteriosului. El este cel care ne determina sa ne miram de lumea din jurul nostru si de cea dinlauntrul nostru. Un copil care se afla sub influenta puternica a Copilului Precoce vrea sa stie ce ii tine in viata pe ceilalti oameni si ce anume il tine pe el insusi in viata. El vrea sa stie de ce oamenii se comporta asa cum se comporta si de ce au sentimentele pe care le au. Un astfel de copil are tendinta de a fi introvertit si meditativ si are capacitatea de a vedea legatura tainica dintre lucruri. Este capabil sa obtina o stare de detasare cognitiva fata de cei din jurul sau, cu mult inaintea celorlalti de o seama cu el. Desi are preponderent o fire introvertita, el este, de asemenea, extrovertit si se manifesta fata de ceilalti, dorind cu nerabdare sa le impartaseasca intelegerea si capacitatile sale. Experimenteaza adeseori un impuls puternic de a-i ajuta pe altii prin cunoasterea lui, iar prietenii sai vin adeseori la el pentru a le oferi sprijinul si sfatul, precum si ajutor la temele de la scoala. Copilul Precoce care este...
      Acesta este barbatul care gandeste prea mult, care se blocheaza in pragul sansei pe care o are in viata, fara sa o traiasca vreodata. El este prins in plasa pro si contra-urilor in legatura cu deciziile sale si se pierde in labirintul meandrelor reflectiilor sale, din care nu se poate extrage. Ii este frica sa traiasca, sa "paseasca in lupta". El poate doar sa stea in patratelul lui si sa gandeasca. Anii trec si sfarseste prin a regreta viata sterila pe care a dus-o, intrebandu-se cu uimire cand a trecut atat de repede. El este un voyeur, un aventurier de fotoliu. In lumea academica este cel care despica firul in patru. Nu ia niciodata vreo decizie, de teama sa nu fie una gresita. Din cauza fricii de a trai, el nu poate participa la bucuria si placerea pe care alti oameni o experimenteaza in viata. Daca este rezervat fata de ceilalti si nu impartaseste cu ei ceea ce stie, in final se va simti izolat si singur. Mergand pana la a-i rani pe altii cu tehnologia si cunoasterea sa - in orice domeniu si in orice fel - si izolandu-se fata de orice tip de relatii cu celelalte fiinte umane, el se izoleaza astfel de propriul sau suflet.
      Acum cativa ani, a rulat un episod din serialul "Zona crepusculara" (Twilight Zone), in care era vorba despre un barbat posedat de Umbra Magicianului. Barbatului ii placea sa citeasca si se considera superior semenilor sai. Respingea orice tentativa a celorlalti de a-l cunoaste; desi oamenii incercau sa-l faca sa impartaseasca cu ei cunoasterea sa considerabila, totusi el ramanea retras, refuzand orice contact. intr-o zi a inceput un razboi nuclear si el a ramas singurul supravietuitor de pe Pamant. In loc sa fie devastat de aceasta situatie, el a fost in culmea fericirii si s-a indreptat in graba spre cea mai apropiata biblioteca. Acolo a gasit cladirea in ruine si mii de carti imprastiate pe jos. Foarte bucuros, s-a aplecat spre cele care erau deasupra si si-a scapat ochelarii printre daramaturi. Lentilele s-au spart.

      Atunci cand suntem indiferenti, rezervati, cand nu relationam cu altii si nu le impartasim lucruri care i-ar putea ajuta, ori de cate ori ne folosim cunoasterea pentru a-i dezaprecia sau a-i controla numai pentru a obtine un statut superior sau pentru a castiga mai multi bani pe seama lor, suntem identificati cu Umbra Magicianului ca Manipulator. Intr-un fel, facem magie neagra, distrugandu-ne pe noi insine si pe cei care ar putea beneficia de intelepciunea noastra.

      Polul pasiv al Umbrei Magicianului este ceea ce noi numim Naivul sau "Inocentul". "Inocentul" este o "transbordare" din copilarie in varsta maturitatii a polului pasiv al Umbrei Copilului Precoce - Prostutul. La fel este si "Inocentul"; el vrea puterea si statutul care se acorda de obicei barbatului Magician, cel putin in domeniile sanctionate din punct de vedere social. Dar acesta nu vrea sa-si asume si responsabilitatile care apartin unui Magician adevarat. El nu doreste sa impartaseasca si sa-i invete pe altii. Nu vrea sarcina de a-i ajuta pe altii intr-un mod atent, pas cu pas, asa cum este necesar in cazul oricarei initieri. El nu vrea sa fie un servitor al spatiului sacru, nu vrea sa se cunoasca pe sine si cu siguranta nu vrea sa faca efortul necesar pentru a detine si a canaliza puterea in mod constructiv. El vrea sa invete numai atat cat ii este de ajuns pentru a-i devia pe cei care fac eforturi constructive. In timp ce protesteaza impotriva puterilor sale ascunse, barbatul posedat de "Inocent", "prea bun" pentru a face el insusi un efort real, ii blocheaza pe altii si cauta sa-i duca la pierzanie. In timp ce Escrocul isi face smecheriile partial de dragul revelarii adevarului, "Inocentul" ascunde adevarul pentru a obtine si a-si mentine statutul de altfel precar. In timp ce Escrocul are ca scop...
      ... Barbatul care se afla in legatura profunda cu energia Amantului, isi experimenteaza munca si pe cei impreuna cu care lucreaza, prin intermediul acestei constiinte estetice. El poate "citi" oamenii ca pe o carte. Este adeseori extraordinar de sensibil la schimbarile lor de stare si le poate simti motivele ascunse. Aceasta poate fi intr-adevar o experienta dureroasa.
      Astfel, Amantul nu este numai arhetipul bucuriei vietii. In capacitatea lui de a fi una cu ceilalti si cu intreaga lume, el trebuie sa le simta si durerea. Alti oameni pot fi capabili sa evite durerea, dar barbatul care este in legatura cu Amantul trebuie sa o indure. El simte durerea de a fi in viata - atat in ceea ce-l priveste pe el insusi, cat si pe ceilalti. Aici avem ca exemplu imaginea lui Iisus plangand - pentru orasul sau, Ierusalim, pentru discipolii sai, pentru intreaga umanitate - si luand suferintele intregii lumi asupra lui insusi.

      Stim cu totii ca iubirea aduce atat bucurie, cat si suferinta. Realizarea faptului ca acest lucru este in mod profund si inalterabil adevarat, are o baza arhetipala. Apostolul Pavel, in faimosul sau Imn al iubirii, care proclama caracteristicile iubirii autentice, afirma ca "iubirea suporta totul" si "indura totul". Si chiar asa este. Trubadurii din Europa medievala cantau despre inefabila "suferinta din iubire", care este pur si simplu o parte de neocolit a puterii sale.
      Barbatul aflat sub influenta Amantului nu vrea sa se poticneasca de "barierele" create de societate, luptand impotriva artificialitatii unor astfel de lucruri. Viata lui este adeseori neconventionala si "dezordonata" - studioul artistului, masa de studiu a studentului creativ, biroul sefului "hotarat". In consecinta, datorita...
      ... Dialogul imaginatiei active este o tehnica importanta de conversatie, la sedinte executive sau conferinte, cu aceste forme de energii care ne poarta chipul, dar care sunt eterne si universale. In dialogul imaginatiei active noi vorbim cu aceste energii, contactand una sau mai multe dintre ele, si ne exprimam astfel punctul de vedere, dupa care le ascultam raspunsurile. Adeseori este mai bine sa facem aceasta pe hartie, scriind atat gandurile si sentimentele ego-ului, cat si gandurile si sentimentele "oponentului", exact asa cum apar ele, fara a le cenzura. Ca in orice sedinta executiva reusita, noi trebuie sa fim de acord sa contrazicem. In circumstante extrem de ostile trebuie sa ajungem la un armistitiu simplu, daca este posibil, cel putin pentru moment. Un astfel de exercitiu va va ajuta, printre altele, sa scoateti la iveala opozitia si sa puneti pe masa majoritatea cartilor.
      Avertizarea inseamna pre-inarmare.

      Exercitiul poate sa para ciudat la inceput. Dar de cele mai multe ori, cateva propozitii scrise vor dezvalui realitatea celorlalte puncte de vedere din interiorul psihicului fiecarui barbat. Se poate petrece ca la inceput sa va blocati. Dar daca persistati in a vorbi cu voi insiva, in cele din urma vi se va raspunde. Raspunsurile pe care le veti primi pot fi neasteptate. Pot fi, de asemenea, linistitoare. Dar cu siguranta ele vor veni.
      Un sfat util: daca in decursul acestui exercitiu intalniti o prezenta foarte ostila, ceea ce psihologii numesc "persecutorul interior", opriti exercitiul si consultati un psihoterapeut bun. Probabil majoritatea dintre noi avem "persecutori interiori", precum si "slujitori interiori". Dar persecutorul poate fi atat de...
      Reviews and comments

      Nota

      de |

      There are no reviews yet for this product.
      Add a review
      You need to authenticate in order to add a review.