Cartea ar putea avea la prima vedere pretentia unei cercetari critice a picturii noastre laice din secolele al XIX-lea si al XX-lea. Nu este asa. De fapt, reprezinta o cugetare asupra nasterii si structurarii sale in relatie cu arta Europei Occidentale, umbland la cauze, consecinte, intrebari, explicatii, si nu la biografii sau superlative.
Tema Carului cu boi, prezenta si in titlu, cu amprenta sa grigoresciana inconfundabila si inimitabila, a lasat urme adanci in memoria colectiva, astfel ca nu gresim daca o consideram cel dintai si cel mai durabil simtamant de referinta din istoria picturii romanesti.
Iata cateva subtitluri care, cu siguranta, va vor trezi interesul: DE CE?, Reprezentativ, semnificativ, valoros, icoana culturala, Patrimoniul, Genuri agreate, genuri putin frecventate, subiecte nationale, Peisagiul romanesc, Nudul, Portretul, Amatorul de arta.
Tablourile reproduse in album au fost create si, in parte, expuse pana in anul 1947 (cu exceptia catorva „realist-bolsevice“ din perioada 1948-1960). Autorul marturiseste ca de aici mai departe, selectia ar fi trebuit sa ilustreze, de la artist la artist, mai putin creatia libera, aflata sub imperativele personalitatii ai ale nevoii firesti de originalitate, si mai mult tulburarile eterogene ale breslei (ideologice, administrative, dar si conformismele, manierismele sau solutile stramtorate ale cconstiintei intr-un cadru cultural plin de constrangeri si deturnat de la tel).