In Liber sa inveti, psihologul Peter Gray sustine ca daca copiii nostri sunt lasati liberi sa isi urmeze propriile interese prin joc, nu numai ca invata tot ceea ce e nevoie sa stie, dar o fac si cu multa energie si pasiune. Copiii vin pe lume cu dorinta de a invata, inzestrati cu spirit ludic, curiozitate si sociabilitate ce ii calauzesc in propria lor educatie. Totusi, noi am nimicit astfel de instincte intr-un model scolar proiectat initial pentru a indoctrina si nu pentru a promova dezvoltarea intelectuala.
Pentru a creste copii care vor trai in lumea actuala aflata in continua schimbare, trebuie sa le dam posibilitatea sa isi gestioneze propria educatie si dezvoltare. Tinand cont de dovezi venite din antropologie, psihologie si istorie, Gray demonstreaza ca jocul liber reprezinta principalul mijloc prin care copiii invata sa-si controleze vietile, sa-si rezolve problemele, sa se inteleaga cu cei de varsta lor si sa capete rezilienta emotionala. Capacitatea de invatare prin joc a evoluat cu mult timp in urma, iar aceste instincte opereaza remarcabil de bine si astazi, asa cum arata studiile referitoare la scolile alternative administrate democratic. Cand copii isi controleaza propria educatie, invata mai bine - lucru realizat cu costuri mai scazute decat modelul traditional de scoala coercitiva.
O propunere curajoasa si contraintuitiva de eliberare a copiilor nostri din lanturile institutiei ce inabusa curiozitatea pe care o numim scoala, Liber sa inveti ne spune ca a sosit vremea sa nu ne mai intrebam ce se intampla cu copiii nostri ci sa ne intrebam ce se intampla cu sistemul. Ne arata cum putem actiona - atat ca parinti cat si ca membri ai societatii - pentru a imbunatati educatia copiilor nostri si a le asigura o viata cat mai fericita.