Finlanda a surprins o lume întreagă în 2001, când elevii au obținut cele mai bune scoruri la testul internațional PISA, care evalua, în premieră, competențele de gândire critică ale școlarilor din peste 30 de țări – de la SUA și Germania la "tigrii" din Asia de Sud-Est. Finlanda a rămas în top și la următoarele evaluări internaționale, ridicând întrebarea: Cum se face că elevii din micul stat nordic - unde zilele de școală sunt mai scurte, temele, aproape inexistente, iar testele standardizate sunt o raritate - au reușit să obțină scoruri la nivelul suprasolicitaților școlari asiatici? Plecat din SUA, pentru a preda la clasa a cincea într-o școală din Helsinki, autorul a aflat în scurtă vreme secretele reușitei finlandeze. De la pauzele de relaxare și crearea sentimentului de apartenență între elevi până la esențializarea materiei în "minilecții" și co-planificarea orelor împreună cu elevii, cartea vă încurajează să adaptați din metodele din miraculoasa școală finlandeză.
---
Pentru ca învățarea să se producă în mod autentic, aceasta ar trebui să devină "spațiul de întâlnire" dintre profesori, elevi și lumea reală. Construirea acestui spațiu de întâlnire presupune alinierea mai multor condiții. Despre aceste condiții și despre maniera în care le putem dezvolta ne vorbește Timothy Walker, care descifrează simplu și clar cheile succesului finlandez în educație. Această carte nu este despre Finlanda și despre un sistem de educație, ci despre copii, despre modul în care, oriunde și oricând, starea lor de bine, serviciile de suport pentru învățare, contactul cu natura, autonomia și încrederea fac ca lumile de multe ori paralele ale profesorilor și elevilor să se întâlnească și să genereze experiențe relevante de învățare. Dacă analizăm cele 33 de strategii propuse aici, vom observa că lucrurile simple, care stau în puterea noastră, sunt de fapt cele care fac diferența. În România de azi, singura cale solidă de transformare a educației este cea a profesorilor care vor și care pot să facă diferența între confortul și nepăsarea "lumilor paralele" și "spațiul comun de întâlnire" al experiențelor autentice de învățare.
– Prof. univ. dr. Lucian Ciolan, decan al Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti
-----
Timothy D. Walker este un profesor american care predă în Finlanda. Scrie pe teme educaționale pe blogul său ("Taught by Finland") și în revista The Atlantic.
Cuprins
Mulțumiri
Cuvânt‑înainte
Introducere
Capitolul 1. Starea de bine
Introduceți în orar pauze de relaxare
Îmbinați învățarea cu mișcarea
Aveți grijă să vă refaceți forțele după orele de școală
Simplificați spațiul de învățare
Împrospătați aerul din clasă
Ieșiți în natură
Mențineți o atmosferă liniștită în clasă
Capitolul 2. Sentimentul de apartenență
Alcătuiți o echipă de asistență pentru elevi
Încercați să cunoașteți mai bine fiecare copil
Jucați‑vă împreună cu elevii dumneavoastră
Sărbătoriți realizările elevilor
Participați la împlinirea aspirației comune a clasei
Puneți capăt hărțuirii între elevi
Încurajați elevii să se sprijine între ei
Capitolul 3. Autonomia
Acordați‑le elevilor multă libertate încă de la început
Rezervați‑vă câteva intervale‑tampon
Oferiți alternative
Planificați activitățile școlare împreună cu elevii
Creați situații reale de învățare
Cereți responsabilitate din partea elevilor
Capitolul 4. Măiestria
Predați doar noțiunile de bază
Extrageți din manuale conținutul relevant
Valorificați avantajele tehnologiei
Aduceți muzica în sălile de clasă
Oferiți‑le elevilor mai multă îndrumare
Puneți elevii să își dovedească cunoștințele
Discutați notele împreună cu elevii
Capitolul 5. Mentalitatea
Căutați să atingeți starea de flux
Fiți mai groși de obraz
Colaborați cu colegii în pauza de cafea
Invitați la ore specialiști
Bucurați‑vă în tihnă de vacanțe
Nu uitați de buna dispoziție
Referințe bibliografice