Tratatul de didactică modernă este rezultatul cercetării ştiinţifice întreprinse de un grup de cadre didactice de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei a Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, aflat sub coordonarea a doi prestigioşi profesori universitari, Miron Ionescu şi Muşata Bocoş.
Apariţia unei asemenea lucrări de referinţă era extrem de necesară: realităţile şcolii româneşti i-au pus pe practicienii educaţiei faţă în faţă cu importul a numeroase idei, teorii sau experienţe noi, a căror implementare nu a fost lipsită de riscul distorsiunilor şi a căror integrare în experienţele deja consacrate a generat, alături de alţi factori – nu de puține ori –, disfuncţii ale limbajului pedagogic (ambiguitatea unor concepte, reducerea sau amplificarea nepermisă a sferei unor noţiuni, clişeizarea unor sintagme etc.).
Autorii şi-au propus, aşadar, să vină în sprijinul practicienilor prin clarificarea conceptelor şi a definiţiilor şi prin inventarierea unor modalităţi şi strategii coerente de ameliorare a practicii instructiv-educative. Astfel, Tratatul se constituie într-un instrument de lucru complet şi competent, care nu trebuie să lipsească din biblioteca celor interesaţi de formarea continuă.