Mirarea creată în jurul copiilor, dar și provocarea de a ne regăsi ca adulți în preajma lor, ne revelează adesea setea neostoită a acestora pentru întrebări. Curiozitățile sunt nenumărate și cuprind totul: universul, râurile, ramurile, dinozaurii sau insectele. Iar când s-au oprit din a scruta cu imaginația înălțimile și adâncurile, aceștia rup filigrane din contextul cotidian și se/ne întreabă: de exemplu, ce este școala? Șice răspuns poțioferi ghicitorii? Ei bine, deși omul mare, trecut printr-ale vieții, nu mai încearcă să(-și) afle ce este sau ce a fost școala, autorul Luca Tortolini și ilustratorul Marco Somà au dat ghes întrebării curioase și i-au cuprins înțelesurile descoperite într-o carte fabuloasă, intitulată tocmai așa: „Ce este școala?”.
Din aceste rânduri putem intui, așadar, ce este școala. Dar dincolo de cadrul constitutiv, coagulat în jurul elementelor și al situațiilor enumerate, recunoaștem șiun discurs al semnificațiilor care întregește sensul prim și formal al noțiunii-cheie. Din acest punct de vedere, școala nu reprezintă numai un spațiu închis în care se aglomerează obiecte, ci este și un loc al deschiderii spre nou și al schimbării continue. Școala nu adună numai înfățișări și nume diferite, ci și personalități, trăiri și nevoi specifice, devenind sumă a tuturor diferențelor prin acceptarea și integrarea alterității.