"Până nu de mult, conceptul la modă era multi-tasking-ul. Un apanaj al noului profesionist post-modern care depășise stadiul de specialist după cele zece mii de ore de muncă necesare pentru a deveni profesionist și devenea astfel un super-profesionist. Pentru angajator și candidat, competența era aproape similară cu productivitatea, eficiența și profitul. De aceea, această stare profesională supremă devenise un deziderat în organizații.
Ambele mituri sunt însă contrazise de cercetări serioase din domeniul autovehiculelor care au demonstrat, fără echivoc, pericolul multi-tasking-ului la volan și de cercetări din domeniul psihologiei și ale științei atenției care demontează mitul productivității.
Psihologul și jurnalistul Daniel Goleman tratează subiectul în profunzime în cea mai recentă carte a sa, Focus. Cartea se concentrează cu atenție pe subiectul atenției! Dezbate tot ce este mai nou în știința atenției și cum anumite competențe mentale, hrănite și antrenate pot să ne ajute enorm în viața personală și profesională.
Atenția este ca un muschi, spune autorul, dacă este folosită în mod eronat se poate eroda, dar dacă este folosită corect, crește. Plecând de la această premiză, întelegem beneficiile unui ‘mușchi’ antrenat și tonifiat pentru a ne oferi avantaje competitive în management.
Fără telefon, în deplină liniște și meditativ, Steve Jobs, reușea să își concentreze atenția pe strategia de marketing al firmei Apple, limitând protofoliul de produse la doar câteva, o strategie controversată la acea vreme dar care s-a dovedit de succes pe termen lung. Care sunt capabilitățile strategice ale firmei și care sunt activitățile la care putem renunța, externaliza? Pot fi întrebări importante pentru viitorul unei organizații. Sunt trei tipuri de atenție spune Goleman: interioară, către alții și către exterior. Luate împreună pot să ducă la performanță de business. Se pare că cei mai performanți dintre noi ne ‘complacem’ în meditație, pregătire prin concentrare, recuperare după eșecuri, o atenție continuă pentru curba de învățare și asocieri emoționale pozitive. Toate ne ajută să ne îmbunătățim obiceiurile, să adaugăm noi competențe și să susținem excelența.
O atenție interioară se referă la conștientizarea propriei persoane și managementul performanței personale. Datorită faptului că ne cunoaștem bine abilitățile dar și limitările, avem o percepție realistă a propriei noastre persoane, astfel înțelegând mai bine nevoia de învățare. Ne canalizăm pe emoții pozitive și ne automotivăm fiind pregătiți să ne ridicăm după eșecuri. Mi-e greu să cred că este cineva care va contesta faptul că aceste lucruri pot constitui avantaje competitive în zilele noastre când suntem asaltați de sute de emailuri pe zi, zeci de telefoane, crize interne și monitorizări de presă care povestesc despre alte noi realizări ale competiției.
Atenția către alții se referă la modul cum empatizăm cu ceilalți. O atenție care ne va ajuta să înțelegem cum oamenii percep lucrurile, cum se simt și prin urmare ne va oferi competențele de motivare, convingere, influențare, negociere, mediere și colaborare.
Atenția către exterior are legătură cu capacitatea noastră de a recunoaște tendințe în piață, de a ‘mirosi’ tehnologiile viitorului cu impact direct asupra business-ului nostru. Această capacitate poate să facă diferența într-un sector, printr-o viziune corectă a viitorului.
Decizia de intrare pe o nouă piață sau de eliminare a unei unități strategice din organizație, decizia de poziționare sau de urmărire a cotei de piață în detrimentul profitului, intrarea pe o piață de nișă, toate pot fi influențate de capacitatea unui manager de a se concentra și de a-și antrena mușchiul atenției pe cele trei dimensiuni. Cu siguranță se merită să ne concentrăm atenția" Daniel A. Bujorean, Ensight Management Consulting