Manualul de limba romana clasa a V-a este conceput ca o experienta personala a elevului, acesta fiind participant activ. Elevii sunt pusi in situatia de a citi, de a scrie despre ceea ce citesc, de a vorbi despre ceea ce citesc si scriu. Exercitii de tip PISA-PIRLS. Textele literare sau nonliterare sunt propuse tinand cont de particularitatile de varsta ale elevilor, raspund intereselor si curiozitatii lor. Scopul este sa trezeasca interesul elevilor pentru lectura. Organizarea lectiilor in secvente asigura: Reactualizarea cunostintelor; Abordarea intuitiva a continuturilor; Explicarea notiunilor si elementelor de teorie noi; Fixarea cunostintelor; Dezvoltarea creativitatii. Manualul contine o colectie impresionanta de texte suport, elevii avand acces la oferta culturala a momentului prin texte din literatura consacrata, cu autori de referinta ai culturii romane (Ionel Teodoreanu, Marin Sorescu, Ana Blandiana, Lucian Blaga, Mihai Eminescu, Alexandru Mitru, Barbu Stefanescu Delavrancea), dar si prin orientarea lecturii spre texte din literatura universala clasica si contemporana (Lewis Caroll, Alice in Tara Minunilor, C.S. Lewis, Cronicile din Narnia, J. K. Rowling, Harry Potter). Manualul de limba romana este structurat pe sapte unitati de invatare cu titluri sugestive pentru tema generala, EU SI UNIVERSUL MEU FAMILIAR, care asociaza coerent si logic domeniile de continut: lectura, comunicare orala, redactare, elemente de constructie a comunicarii, elemente de interculturalitate. Ca urmare, studiul disciplinei se deschide cu orientarea elevilor spre cunoastere prin explorarea mediului familial si se continua cu alte spatii identitare - locul natal, cultura locala, regionala, nationala - si cu interferente, similitudini cu alte culturi, civilizatia greco-romana. Manualul cuprinde si texte informative, tabele, organizatori grafici, grile, care vizeaza dezvoltarea competentelor de selectie si sistematizare a unor informatii, de organizare logica pentru motivatia elevilor in dezvoltarea propriei personalitati. Fiecare activitate de invatare este structurata in secvente care sa respecte strategiile didactice recomandate de programa scolara. Sectiunile numite Exploreaza!, Exprima-ti parerea!, Aminteste-ti!, Foloseste-ti cunostintele!, Exerseaza!, Dovedeste-ti creativitatea! sunt materializari didactice ale activitatilor de pre-lectura, lectura, post-lectura, de pre-ascultare/redactare, ascultare/redactare, post-ascultare/redactare. Manualul contine si jocuri didactice asigurand contextul participarii active, individuale, in diada si in grup. Forma de prezentare a textului, a suporturilor vizuale si a resurselor multimedia este atractiva, in acord cu varsta elevilor si cu experienta acestora in spatiul virtual si al tehnologiei informatiei
ei