Roman ecranizat în 1987, în regia lui James Ivory, cu Hugh Grant, Rupert Graves şi James Wilby în rolurile principale
Scris la începutul secolului trecut, imediat după Howards End, şi publicat abia în 1971, Maurice a mers înaintea timpului său prin temă şi prin ideea că dragostea dintre doi bărbaţi poate exista. Petrecîndu-se într-o elegantă lume edwardiană, povestea lui Maurice începe cînd personajul are paisprezece ani. Acţiunea îl urmăreşte în perioada în care e elev de liceu, apoi student la Cambridge şi, în final, angajat la firma familiei. Într-o societate împărţită riguros în clase sociale, personajul principal al romanului e un tînăr obişnuit, convenţional, care se integrează perfect, însă această aparenţă ascunde o realitate cu totul diferită: Maurice e homosexual. Între dorinţa de a se vindeca de această „boală de care suferă nefericiţi ca Oscar Wilde” şi aceea de a-şi asuma adevărata identitate, Maurice parcurge etapa negării, a constrîngerilor religioase şi sociale, a despărţirii şi geloziei. Pe fundalul poveştii de dragoste şi al conştientizării homosexualităţii, Maurice se distinge de celelalte romane ale lui Forster prin caracterul intimist şi exprimarea radicală a libertăţii individuale.
„Maurice este acum citit şi predat în universităţi din toată lumea. Romanul e remarcabil nu numai pentru frumuseţea scriiturii, ci şi pentru curajul său… pentru faptul că în el se întrevede un soi de generozitate melancolică: bărbaţii care iubesc alţi bărbaţi n-aveau cum să fie fericiţi în lumea în care trăia Forster, aşa că i-a lăsat în grija fanteziei.” (The New Yorker)
„Deşi romanul lui Forster urmăreşte eforturile lui Maurice de a-şi ascunde homosexualitatea, de a se «vindeca» de ea şi, pînă la urmă, de a şi-o accepta, personajul său cheie este de fapt cameleonicul Clive, care-şi închipuie că propriile sentimente pentru alţi bărbaţi sînt un moft. Clive întrupează conservatorismul, conformismul, ca să nu mai amintim toate dorinţele ascunse, pe care Forster le-a văzut reprimate de societatea engleză a zilelor sale.” (The New York Times)
„Romanul lui Forster luptă pentru o anumită discreţie, pentru un spaţiu personal, fizic şi psihic, aflat dincolo de bătaia oricărui ochi indiscret. La un secol de cînd a fost scris, Maurice pare la fel de actual.” (The Guardian)