Albumul „Theodor Aman. Primul artist român modern”, dedicat maestrului care a fondat școala românească de pictură, va fi lansat pe 24 noiembrie, la ora 18:30, la Palatul Dacia-România, în cadrul Art Safari.
Volumul apare după succesul expoziției „Theodor Aman. Primul artist român modern”, curatoriate de Elena Olariu, prezentate de Art Safari împreună cu Muzeul Municipiului București în 2022.
„Aducem din nou în atenția publicului un pictor român care a contribuit decisiv la modernizarea și occidentalizarea artei românești, dar și a societății autohtone în ansamblul ei, Theodor Aman. De data aceasta, îi dedicăm un album cu peste 100 de lucrări, pe care pasionații de artă și frumos îl pot achiziționa de la Art Safari și îl pot răsfoi ori de câte ori vor să-și amintească de expoziție și de impresionanta lui artă, realizat cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național”, spune Ioana Ciocan, CEO Art Safari și comisar al României la Bienala de Artă de la Veneția.
Theodor Aman, întemeietorul Școlii de Belle-Arte de la București
„Theodor Aman. Primul artist român modern” a cuprins mai mult de 100 de lucrări atent selectate pentru acea expunere muzeală, bucurându-se de un concept original și o scenografie contemporană. Selecția a cuprins atât opere consacrate ale lui Theodor Aman, dar și lucrări rar expuse în spațiul public, reunite la Art Safari din colecțiile a 16 muzee și instituții de cultură din toată țara, dar și din colecții private.
Theodor Aman a studiat la Paris, iar în 1853 a expus la Salonul Oficial de la Paris primul său autoportret, o capodoperă a creației sale. Un an mai târziu, a pictat „Bătălia de la Oltenița”, pe care a vândut-o sultanului, în timpul unei călătorii la Istanbul.
În 1855, a expus o nouă pictură istorică, „Bătălia de la Alma”, la Expoziția Universală de la Paris, fiind pentru prima dată când un artist român a prezentat o lucrare inspirată de un eveniment contemporan la care fusese martor. Pictorul a continuat să fie invitat la Salonul Oficial de la Paris, cel mai important salon de artă al vremii din Europa. Participările lui la acest eveniment cu două lucrări, în 1857, au fost definitorii pentru tânărul artist, dar și pentru arta românească.
Întors în țară, în 1864, a înființat împreună cu pictorul Gheorghe Tattarescu (1820-1894) Școala de Belle-Arte din București. La acel moment, o singură școală superioară de acest gen mai exista în sud-estul Europei. A fost director și profesor al școlii, contribuind la formarea multor mari maeștri români, printre care și Ștefan Luchian și George Demetrescu Mirea.
Theodor Aman a fost renumit pentru lucrări monumentale cu teme istorice, care au devenit unice în istoria artei românești, fiind singurul artist autohton care a reușit să atingă astfel de performanțe. Pictura monumentală „Boierii surprinși la ospăț de trimișii lui Țepeș” este considerată de către mulți istorici de artă drept una dintre cele mai valoroase lucrări de gen din arta românească.
Aristocrat autohton, artist occidental
Dr. Elena Olariu, curatorul expoziției, explică: „Theodor Aman a reușit să reflecte, într-un mod extrem de amănunțit, stilul de viață al elitei sociale și culturale bucureștene, prin scenele de gen cu instantanee din propria casă sau din locurile pe care le-a vizitat. Aman își construise o imagine de aristocrat autohton, având și o alură de artist apusean, fiind inițiatorul primelor expoziții și galerii de artă din România. Scenele sale de gen sunt cele mai valoroase instantanee din întreaga artă românească, care surprind viața cotidiană a elitei bucureștene (…) Artistul a manifestat o grijă impresionantă față de amănunte, redând pe un spațiu mic foarte multe detalii. În acest context, opera lui Theodor Aman devine esențială pentru istoria socială românească a secolului al XIX-lea, care poate să fie perfect reconstituită prin imaginile din picturile, desenele, acuarelele sau gravurile sale”.