Lucrarea este realizată în conformitate cu Programa şcolară pentru disciplina Comunicare în limba română, aprobată prin O.M.E.N. nr. 3418/19.03.2013.
Conţinuturile şi activităţile de învăţare incluse în carte sunt orientate către scopul pentru care se învaţă şi pe dimensiunea acţională în formarea personalităţii elevului. Aceste conţinuturi sunt grupate astfel: Comunicare orală (ascultare, vorbire, înţelegere), Citire/lectură, Scriere/redactare, Elemente de construcţie a comunicării.
Culegerea conţine opt unităţi de conţinut, structurate astfel încât să permită un demers didactic personalizat în contextul specific al fiecărei clase şi al fiecărui elev, ţinând cont că învăţarea nu este un proces pasiv, care li se întâmplă elevilor, ci o experienţă personală, la care ei trebuie să participe. Structura fiecărei unităţi de conţinut este următoarea:
- Iniţiere/Înţelegere;
- Ce trebuie să ştii;
- Învăţăm prin joc;
- Consolidare/Aplicare şi exersare;
- Recapitulare şi sistematizare prin teste.
De asemenea, au fost incluse în lucrare Teste iniţiale, Teste finale, precum şi Teste de autoevaluare.