De ce scriem, ultimul volum antum al lui Philip Roth, publicat iniţial în prestigioasa colecţie „Library of America”, cuprinde eseurile, interviurile, reacţiile polemice şi comentariile critice ale marelui autor american, apărute de-a lungul cîtorva decenii.
E interesant să şarjezi asupra propriei persoane, mult mai interesant decît să cîştigi. Pentru mine, munca, scrisul în sine, înseamnă transformarea nebuniei proprii în nebunia celuilalt. Trebuie să fii îngrozitor de naiv ca să nu înţelegi că scriitorul este un actor care pune în scenă ceea ce ştie cel mai bine – cu atît mai mult atunci cînd adoptă masca persoanei întîi singular. Asta s-ar putea să fie cea mai bună mască din cîte există pentru al doilea eu. Unii (mulţi) se prefac mai simpatici decît sînt, iar alţii se prefac mai antipatici. Asta n-are nici o importanţă. Literatura nu e un concurs de frumuseţe morală. Forţa ei se naşte din siguranţa şi cutezanţa cu care intri în pielea personajului – importantă e convingerea ce însufleţeşte gestul. Cînd e vorba de un scriitor, nu trebuie să te întrebi „Ce-l face să se poarte atît de urît?”, ci „Ce are de cîştigat dacă îşi pune masca asta?”. (Philiph Roth)