Prezenta lucrare are în vedere, în sens strict, programele şi manualele şcolare actuale, precum şi exigenţele subiectelor de la ultimele sesiuni ale examenelor – teste naţionale şi bacalaureat.
Precizând că modelele de compoziţie şi reperele de analiză ce urmează, cuprinzând caracterizarea personajelor, trebuie considerate doar variante, fiind totodată adaptate claselor gimnaziale şi celor liceale, dar şi – mai ales – formelor literare studiate (baladă, schiţă, nuvelă, dramă, roman etc.) propunem şi o posibilă schiţă de plan întru realizarea unei asemenea compoziţii literare:
1. Preliminarii
- tipul personajului în raport cu realitatea: real/imaginar;
- locul, momentul şi împrejurările în care apare;
- raporturile cu celelalte personaje.
2. Statutul social şi psihologic în raport cu tema şi cu conflictul din structura operei epice/dramatice.
3. Relaţiile personajului cu comunitatea sau cu alte personaje; evoluţia lui în raport cu acestea (trimiteri la câteva momente ori situaţii semnificative).
4. Distingerea unor trăsături caracteristice, precum şi a individualităţii personajului, argumentate cu elemente din universul creaţiei.
5. Comentarea modalităţilor şi a mijloacelor predominante folosite de autor în conturarea personajului.
6. Relevarea relaţiei dintre începutul şi sfârşitul operei, din perspectiva destinului/evoluţiei persona-jului; situarea acestuia în familia corespunzătoare din punctul de vedere al teoriei şi istoriei literare.
Fiecare compoziţie literară privind caracterizarea unui personaj va fi elaborată din perspectiva tipului pe care îl ilustrează acesta, în cadrul formei literare în care evoluează şi la nivelul anului de studiu respectiv:principal/secundar, pozitiv/negativ, clasic/romantic/ realist, unilateral/complex, plat/rotund, narator/ martor/absent, simbolic/alegoricş.