Lucrarea de fata este conceputa pe baza actualei programe si a manualelor alternative de limba si literatura romana pentru clasa a V-a si se adreseaza elevilor din aceasta clasa in vederea insusirii notiunilor prevazute in programa.
Ea este structurata in noua unitati de invatare care cuprind notiunile de limba (fonetica, vocabular, morfologie, sintaxa, punctuatie, ortografie), de teorie literara si de comunicare, precum si texte literare si nonliterare, apartinand tipurilor prevazute de programa: narative, descriptive sau dialogate. Desi actuala programa nu prevede, am introdus in unitatile de invatare respective si doua tipuri (specii) de texte literare narative – basmul si schita – deoarece aduc o nota aparte in tipologia acestora. Oricum, notiunile de gramatica tratate la unitatile de invatare respective sunt in vigoare, deci in concordanta cu prevederile programei.
De asemenea, ultima parte cuprinde patru teste pentru recapitulare finala, structurate dupa modelul actualelor teste folosite la evaluarea nationala pentru clasa a VIII-a, notiunile verificate fiind insa, ca nivel si volum, cele prevazute de programa pentru clasa a V-a.
Acest auxiliar este un caiet de exercitii, un instrument de sistematizare si de insusire temeinica si ordonata a notiunilor de limba si literatura romana predate in procesul instructiv-educativ. El poate fi folosit nu numai in fixarea notiunilor dobandite la orele de clasa, ci si in formarea unui stil de munca al copiilor, pentru intelegerea si insusirea corecta a notiunilor respective.
Credem ca prezenta lucrare va oferi, de asemenea, un ajutor substantial elevilor pentru insusirea cu succes a notiunilor prevazute de actuala programa a clasei a V-a si valorificarea acestora in procesul comunicarii.