Lucrarea de fata este o continuare a lucrarii similare pentru clasa a V-a si este conceputa, ca si aceea, pe baza actualei programe si a manualelor alternative de limba si literatura romana pentru clasa a Vl-a. Ea se adre¬seaza elevilor din aceasta clasa, in vederea insusirii notiunilor prevazute in noile programe scolare. Aceasta lucrare este structurata tot pe sase uni¬tati de invatare care cuprind notiunile de limba (fonetica, vocabular, morfologie, sintaxa, punctuatie, ortografie), de teorie literara si de comu¬nicare, precum si texte literare si nonliterare apartinand tipurilor preva¬zute de programa: narative si descriptive, literare (in proza si in versuri) si nonliterare.
Notiunile de gramatica tratate in cadrul unitatilor de invatare respec¬tive sunt in concordanta cu prevederile programei, iar in cazul textelor narative si descriptive literare, am abordat si specii literare diferite ale acestora (fabula, balada, tablou, pastel, portret), cu scopul de a le marca diversitatea. De asemenea, ultima parte cuprinde opt lectii de recapi¬tulare finala, prin care am urmarit sa fixam si sa consolidam cunostintele de limba si de literatura dobandite in timpul anului scolar.
Acest auxiliar este un caiet de exercitii, un instrument de sistematizare si de insusire temeinica si ordonata a notiunilor de limba si literatura romana predate in procesul instructiv-educativ. El poate fi folosit nu numai in fixarea notiunilor dobandite la orele de clasa, ci si in formarea unui stil de munca al copiilor, pentru intelegerea si insusirea corecta a notiunilor respective.
IN CONFORMITATE CU PROGRAMA APROBATA DE
MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE