Această lucrare pune la dispoziția celor interesați forme verificate de pregătire la gramatică, în vederea susținerii concursului de admitere în formele de pregătire din școlile de agenți de poliție și de subofițeri de jandarmi, precum și în facultățile de drept pentru tinerii aflați în pragul opțiunii viitoarei profesii.
Studierea gramaticii facilitează comunicarea exactă a ideilor și a sentimentelor exprimate de vorbitori și interpretarea lor corespunzătoare de către cei care recepționează mesajele. Corectitudinea exprimării se impune atât în comunicarea orală, cât și în cea scrisă, cu mențiunea că mesajele din ultima categorie necesită o grijă aparte, întrucât pot fi receptate de un public mai larg ori pot fi destinate să devină documente oficiale. În acest caz, se acordă mai multă atenție clarității exprimării, proprietății termenilor, stilului impus de natura comunicării, respectării corectitudinii gramaticale și a celei de punctuație.
Din păcate, soarta limbii noastre este dintre cele mai oropsite, căci, în afara interesului tot mai scăzut de cultivare a limbii în școală, se manifestă, în relațiile interumane, o neglijență aproape totală a vorbitorilor față de respectarea regulilor, indiferent de nivelul de instruire sau de poziția social-politică a acestora.
În acest cadru, lucrarea de față s-ar înscrie ca o picătură într-un ocean, dar cu un loc bine stabilit într-un sistem care a mai păstrat respectul pentru limba română, cea mai valoroasă comoară transmisă de străbuni. Ea cuprinde un număr de 12 teste-grilă de 60 de itemi, toate rezolvate, de tipul și gradul de dificultate ale subiectelor formulate în anii anteriori de către instituțiile de învățământ organizatoare.
Testele vizează verificarea cunoștințelor de fonetică, vocabular (norme aplicate neologismelor, în special anglicismelor), morfologie, sintaxa propoziției și a frazei, ortografie și punctuație, accent. Este necesar însă, ca, înaintea rezolvării exercițiilor propuse, să fie asigurată fundamentarea teoretică a cunoștințelor de gramatică, fără de care nu este posibilă rezolvarea testelor-grilă. Acestea sunt gândite tocmai să constate nivelul cunoștințelor, priceperilor și deprinderilor privind problemele de limbă, pentru a identifica soluții bazate pe reguli și eliminarea situațiilor ce ar putea produce confuzii, ambiguități sau interpretări eronate. Întrebările vizează nu atât volumul de cunoștințe acumulat, cât, mai cu seamă, soliditatea acestora, capacitatea competitorului de a se orienta rapid în indicarea răspunsului corect, în condițiile existenței unor variante propuse, unele, la limita corectitudinii, eliminând posibile confuzii.