Manualul este structurat pe cele cinci mari domenii de continut: Popoare si spatii istorice, Oamenii, societatea si lumea ideilor, Statul si politica, Relatiile internationale, Religia si viata religioasa.
El are o adresabilitate multipla, fiind accesibil tuturor elevilor din anul terminal al invatamantului liceal, indiferent de filiera, profil sau specializare. Pentru curriculumul diferentiat s-au stabilit continuturi si sarcini de invatare aprofundate, marcate in mod distinct in pagina. Manualul este conceput intr-o maniera didactica moderna. In cadrul fiecarei lectii sunt create situatii de invatare variate si atractive pentru elevi si sunt propuse modele didactice care vizeaza invatarea de tip inclusiv. In toate lectiile sunt abordate continuturile prevazute de programa scolara, care, pe baza diferitelor suporturi de invatare (fragmente din documente istorice relevante, din operele istoricilor, texte de epoca, fotografii, harti istorice, grafice, scheme etc.), conduc elevii spre cunoasterea din perspective multiple a faptelor si evenimentelor studiate, oferindu-le posibilitatea sa gandeasca liber si critic, sa formuleze opinii personale in vederea realizarii de investigatii, proiecte si portofolii in care isi pot valorifica si propria experienta de viata.