Manualul de Limba și literatura română pentru clasa a IV-a este elaborat de un grup de autori alcătuit din pedagogi cu experiență în lucrul cu copiii din ciclul primar și în pregătirea de materiale didactice potrivite acestui segment de vârstă.
Manualul este centrat pe nevoile elevilor în societatea contemporană, propunând activități ancorate în cotidian, care să ofere elevilor achiziții de calitate în domeniul comunicării, în contexte semnificative de învățare.
Manualul este structurat pe 9 unități de învățare care permit realizarea unei abordări interdisciplinare. Tematica propusă are în vedere domenii care abordează viața școlarului și pasiunile, interesele sale, istoria și geografia țării, valori și trăsături morale.
Fiecare unitate de învățare conține la final activități de recapitulare care vizează aplicarea achizițiilor elevilor în contexte diverse și activități de evaluare sumativă, cu elemente de autoevaluare, astfel încât aceștia să fie implicați în aprecierea propriului progres școlar.
În manual sunt propuse metode alternative de evaluare, alături de autoevaluare, respectiv portofoliu și fișă de observare a comportamentului.