Manualul de psihologie pentru clasa a X-a, intr-o formula noua, imbunatatita fata de cele precedente, raspunzand cerintelor procesului de instruire moderna, este menit ca, pe parcursul anilor de liceu in care se desfasoara studiul diverselor stiinte sociale, sa concure la formarea si modelarea gandirii autonome, pozitive si creatoare a tinerilor, in conditiile manifestarii libere a personalitatii lor.
Manualul raspunde deopotriva unei nevoi de cunoastere, de asimilare a unor informatii indispensabile omului contemporan, cat si exigentelor formative pe care le presupune inserarea armonioasa a individului in societate, in virtutea unor optiuni, motivatii si disponibilitati de actiune bine fundamentate.
Structura manualului corespunde unui demers sistematic si integrator de prezentare, si asimilare organica a principalelor notiuni teoretice, si a bazelor metodologice ale psihologiei.
Universul psihicului uman se releva astfel sub diferite fatete, fenomenele si procesele specifice fiind surprinse cu ajutorul unor notiuni-cheie, cum sunt: senzatia, perceptia, reprezentarea, gandirea, limbajul, memoria, imaginatia, atentia, vointa, afectivitatea, motivatia, activitatea, personalitatea, temperamentul, creativitatea, aptitudinea, caracterul.
Toate acestea furnizeaza elementele de natura sa permita cunoasterea realitatilor psihice, precum si autocunoasterea caracteristicilor psihice proprii tinerilor in formare.
In cuprinsul manualului elevii vor identifica reperele teoretice si practice in temeiul carora vor putea, ulterior